Tydzień bez nowej premiery Xiaomi to tydzień stracony. Na szczęście właśnie pojawiły się nowe elektryczne hulajnogi 4. generacji chińskiego producenta. Jakie zmiany można zauważyć w Electric Scooter 4 i Electric Scooter 4 Lite względem poprzedników?
Xiaomi Electric Scooter 4 – specyfikacja
Gdyby spojrzeć na specyfikację silnika oraz akumulatora, ta równie dobrze mogłaby zostać przeklejona na oficjalnej stronie z poprzedniej generacji hulajnogi do nowej. Ponownie mamy tu do czynienia bowiem z silnikiem 600 W, który rozpędza się do maksymalnie 20 km/h, a zbocza o nachyleniu 16% nie stanowią dla niego problemu. Podobnie z zestawem akumulatorów, który wystarczy na nawet 35 km nieprzerwanej jazdy.
Co zatem zostało zmienione? Przede wszystkim podstawowy wariant elektrycznej hulajnogi Xiaomi urósł w każdym wymiarze. Sprzęt jest wyższy (1179 zamiast 1140 mm), dłuższy (1144 vs 1080 mm) i oferuje szerszy podest (160 vs 145 mm) od poprzednika. Zmiana powinna zatem spodobać się tym, którzy uważali Electric Scooter 3 za sprzęt „zbyt kompaktowy”. Na szczęście zmiana nie wpłynęła na możliwość szybkiego złożenia hulajnogi w 3 krokach.
W ramach poprawy wygody i bezpieczeństwa „Czwórka” otrzymała 10-calowe koła zamiast 8,5-calowych oraz kierunkowskazy w kierownicy. Te uruchamia się za pomocą dwóch osobnych guzików. To co najmniej dziwne – w końcu rozwiązanie z wychylającym się przyciskiem znanym ze skuterów i motocykli byłoby trochę bardziej intuicyjne dla osób, które miały kontakt z jednośladami. Niemniej jednak możliwość sygnalizacji kierunku ruchu może pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo na hulajnodze, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.
W przypadku pozostałych parametrów również nie uświadczymy ewolucji. Deska rozdzielcza wciąż umożliwia sprawdzenie najważniejszych informacji podczas jazdy, sprzęt paruje się za pomocą Bluetooth z aplikacją Xiaomi Home, a system E-ABS pomoże skrócić drogę hamowania.
Electric Scooter 4 Lite – jeszcze mniej zmian
Na szczęście mniej zmian nie oznacza, że sprzęt nie zaliczył żadnej zmiany. Podobnie jak w przypadku podstawowego wariantu, moc silnika (300 W), maksymalna prędkość (20 km/h), pokonywanie zboczy o nachyleniu do 14% i zasięg (20 km) pozostały bez zmian względem poprzednika. Zmianie nie uległa również opona – 4 Lite tak samo stawia na 8,5-calową konstrukcję bezdętkową. Deska rozdzielcza oraz system hamowania – również po staremu.
Jeżeli zatem dobrze przeczytaliście poprzedni akapit, to już wiecie, gdzie znajdziecie zmiany. Electric Scooter 4 Lite, zamiast jednak urosnąć względem poprzedniego modelu, skurczył się w dwóch wymiarach – wymiary niezłożonej „Trójki” to 1137 mm wysokości na 1104 mm długości. „Czwórka” w formie gotowej do jazdy ma 1130 mm na 1100 mm. Wzorem podstawowego wariantu poszerzono podest ze 145 na 160 mm. Do tego Scooter 4 Lite również może zasygnalizować skręt za pomocą kierunkowskazów.
Na obecną chwilę Xiaomi Electric Scooter 4 oraz Electric Scooter 4 Lite dostępne są na rynku włoskim w promocyjnej cenie 499 euro (2246 złotych) za wersję bazową i 399 euro (~1800 złotych) za model z dopiskiem „Lite”. Patrząc na obecne ceny 3. generacji, można by spodziewać się delikatnej podwyżki cen, ale czy ta faktycznie będzie, przekonamy się dopiero podczas debiutu hulajnóg na polskim rynku, najprawdopodobniej w przyszłym miesiącu.
PS. Właściciele i właścicielki aut bawarskiej marki – nie denerwujcie się na tytuł. Każdemu może się zdarzyć zapomnieć włączyć kierunkowskazu. ;)