BLIK wyniki 2021 rok
źródło: Polski Standard Płatności

Z BLIKA aktywnie korzysta już co czwarty mieszkaniec Polski

Czwarty kwartał 2021 roku był rekordowy dla BLIKA – odpowiedzialny za niego Polski Standard Płatności jeszcze nigdy nie odnotował tak rewelacyjnych wyników. Nic dziwnego – w końcu jest on już dostępny dla klientów wszystkich banków w Polsce. Jego powszechność wraz z łatwością wykonywania transakcji z jego wykorzystaniem przyczyniły się do przekroczenia progu 10 mln aktywnych użytkowników.

Na koniec 2021 roku BLIK miał 10 mln aktywnych użytkowników

Polski Standard Płatności poinformował, że w czwartym kwartale 2021 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 240 mln transakcji, czyli aż o ponad 70% więcej niż przed rokiem. Jak zwykle największą część stanowiły zakupy w e-commerce – 67% (160,9 mln). Przy okazji dowiedzieliśmy się, że już 5% płatności internetowych (7,3 mln) dokonano w zagranicznych sklepach (BLIKIEM można płacić m.in. na platformie AliExpress).

Na drugim miejscu pod względem częstotliwości wykorzystywania znalazły się przelewy na numer telefonu – w czwartym kwartale 2021 roku wykonano ich aż o 155% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej, w sumie 39,55 mln (vs 15,5 mln w Q4 2020). Przelewy na numer telefonu są dostępne dla klientów 13 banków w Polsce.

Podobnie imponujący wzrost – o 150% rok do roku – Polski Standard Płatności odnotował także w przypadku płatności w terminalach płatniczych (29,3 mln transakcji w Q4 2021). Niemały wpływ na zwiększenie popularności tej usługi było udostępnienie BLIKA zbliżeniowego dla klientów sześciu banków w drugiej połowie 2020 roku.

Jest on dostępny w Alior Banku, ING Banku Śląskim, Banku Millennium, mBanku, PKO BP i Santander Bank Polska). Na koniec grudnia 2021 roku aktywowało go 428 tysięcy osób, a w ostatnim kwartale ubiegłego roku zapłacono BLIKIEM zbliżeniowym ponad 2,8 mln razy.

BLIK wyniki czwarty kwartał Q4 2021 roku
źródło: Polski Standard Płatności

Polski Standard Płatności poinformował również, że na koniec grudnia 2021 roku z BLIKA aktywnie korzystało 10,1 mln osób. Warto tu jednak zauważyć, że począwszy od Q4 2021 do aktywnych użytkowników zaliczane będą również te osoby, które wykonywały wyłącznie przelewy na numer telefonu – we wcześniejszych zestawieniach ich nie uwzględniano.

Nawet jednak bez tego BLIK pobiłby kolejny rekord, ponieważ w czwartym kwartale 2021 roku „zaledwie” pół miliona, czyli 5% wszystkich użytkowników korzystało wyłącznie z przelewów na telefon. Dla porównania, na koniec czwartego kwartału 2020 roku BLIK miał 7 mln aktywnych użytkowników, a na koniec trzeciego kwartału 2021 roku – 8,6 mln.

Polski Standard Płatności podał też, że przez cały 2021 rok wykonano 763 mln transakcji BLIKIEM, czyli więcej niż łącznie przez pierwsze sześć lat dostępności tego systemu (1 mln w 2015, 8 mln w 2016, 33 mln w 2017, 91 mln w 2018, 218 mln w 2019 i 424 mln w 2020). Łączna wartość wszystkich transakcji BLIKIEM w 2021 roku wyniosła 103,3 mln, a w sumie przez siedem lat jego funkcjonowania 207,5 mld.

BLIK liczba transakcji 2015-2021
źródło: Polski Standard Płatności

Na koniec zeszłego roku w systemie BLIK zarejestrowanych było 21,6 mln aplikacji mobilnych. W czwartym kwartale użytkownicy wykonywali średnio 2,6 mln transakcji dzienne, ale w Czarny Piątek padł historyczny rekord, ponieważ wówczas Polski Standard Płatności odnotował aż 3,737 mln transakcji, z czego w e-commerce 2,531 mln.