Apple i Samsung lubią ścigać się ze sobą, choć od pewnego czasu w tym ściganiu się bierze udział także Huawei (niejednokrotnie ze znakomitym skutkiem). Tym razem na prowadzenie wysunęła się firma sygnująca swoje urządzenia logiem nadgryzionego jabłuszka. Południowokoreańskie przedsiębiorstwo musi zadowolić się drugą pozycją. W tym rankingu nie ma jednak wygranych i przegranych, mimo że w grę wchodzą ogromne pieniądze.
Niezależne przedsiębiorstwo analityczno-badawcze Gartner opublikowało zestawienie wydatków, jakie producenci elektroniki ponieśli w minionym roku (tj. 2019) na zakup półprzewodników. Doskonale obrazuje ono sytuację w tym segmencie, która prawdopodobnie wkrótce się zmieni, z uwagi na epidemię koronawirusa 2019-nCoV.
Jak wynika ze wstępnych wyliczeń Gartnera, w 2019 roku producenci wydali 418,302 mld dolarów amerykańskich, czyli aż o 11,9% mniej niż w 2018 roku (474,631 mld USD). Wynika to jednak nie z faktu, że firmy poważnie ograniczyły swoje wydatki – ceny niektórych półprzewodników (szczególnie pamięci) w ubiegłym roku znacząco spadły, dzięki czemu przedsiębiorstwa musiały przeznaczyć na ich zakup mniej pieniędzy. Ewentualnie za podobne kwoty mogły kupić znacznie lepsze podzespoły do swoich urządzeń, na czym skorzystali klienci.
Jak podaje Gartner, w 2018 roku aż 45% wszystkich wydatków na półprzewodniki stanowiły te na zakup pamięci. W 2019 roku było to już tylko 36%, właśnie dzięki znaczącym obniżkom ich cen. Na zmniejszenie wartości zakupów miały jednak wpływ także różne zawirowania polityczne, jak konflikty na linii Stany Zjednoczone – Chiny i Korea Południowa – Japonia (w przypadku tego ostatniego najwięcej powodów do zmartwień miał Samsung) czy protesty w Hong Kongu i Brexit.
W 2019 roku najwięcej pieniędzy na półprzewodniki wydało Apple (36,13 mld USD), dzięki czemu Amerykanom udało się odzyskać pozycję lidera w tym aspekcie. Na drugim miejscu uplasował się lider z 2018 roku, Samsung (33,405 mld USD). Trzecia, czwarta i piąta pozycja niezmiennie należy do – odpowiednio – Huawei (20,804 mld USD), Dell (16,257 mld USD) i Lenovo (16,053 mld USD). W pierwszej dziesiątce znalazły się także BBK Electronics (właściciel marek Oppo, Vivo i OnePlus), HP Inc., Xiaomi, Hewlett Packard Enterprise i Hon Hai (szerzej znany jako Foxconn).
Źródło: Gartner