Firmy z branży technologicznej (i nie tylko) nie szczędzą pieniędzy na badania i rozwój. Dzięki temu mogą zaoferować innowacyjne rozwiązania, których oczekują rynek i klienci. Według najnowszych danych, najwięcej środków na ten cel przeznaczają Samsung i Alphabet, ale w TOP 5 znajdują się również Volkswagen, Microsoft i Huawei.
Komisja Europejska przeanalizowała ile firmy z różnych branży wydały pieniędzy na badania i rozwój w roku fiskalnym 2017/2018. W sumie pod uwagę wzięto ich aż 2500, z czego najwięcej (778) miało rodowód amerykański. W zestawieniu znalazło się również 577 przedsiębiorstw z Unii Europejskiej, 438 z Chin i 339 z Japonii. Pozostałe mają swoją siedzibę w innych krajach.
Najwięcej na badania i rozwój w roku fiskalnym 2017/2018 wydał Samsung – 13,437 mld euro. Niewiele mniej, bo 13,388 mld euro przeznaczyła na ten cel spółka Alphabet, która jest właścicielem Google. Na trzecim miejscu znajduje się Volkswagen (13,135 mld euro), na czwartym Microsoft (12,279 mld euro), zaś na piątym Huawei (11,334 mld euro).
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, że chociaż w ujęciu globalnym Huawei jest dopiero na piątej pozycji, to jednocześnie jest pierwszą w kolejności chińską firmą, która na badania i rozwój wydaje najwięcej pieniędzy.
Próg dziesięciu miliardów euro przeznaczonych w 2017/2018 roku fiskalnym na R&D przekroczył jeszcze tylko Intel (10,9 mld euro). Apple, które znajduje się zaraz za nim, wydało na ten cel 9,7 mld euro.
W TOP 50 firm, które w roku fiskalnym 2017/2018 przeznaczyły najwięcej pieniędzy na badania i rozwój, znajdują się jeszcze m.in. Toyota Motor (12.; 7,9 mld euro), Ford Motor (14.; 6,7 mld euro), Facebook (15.; 6,5 mld euro), BMW (17.; 6,1 mld euro), Siemens (20.; 5,5 mld euro), Honda Motor (22.; 5,4 mld euro), Nokia (27.; 4,9 mld euro), Qualcomm (28.; 4,6 mld euro), Fiat Chrysler (31.; 4,3 mld euro), Dell Technologies (35.; 4,0 mld euro), Panasonic (36.; 3,7 mld euro), Nissan Motor (37.; 3,7 mld euro), Sony (39.; 3,4 mld euro), Ericsson (43.; 3,3 mld euro), Airbus (46.; 3,0 mld euro), Renault (48.; 3,0 mld euro) i Peugeot (50.; 2,9 mld euro).
Źródło: SPARROWS NEWS