AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) to dość świeża technologia upscalingu przestrzennego, której kompatybilność jest bardzo szeroka, bowiem działa ze wszystkimi nowoczesnymi kartami graficznymi. Ta jednak w ogólnym rozrachunku nie radzi sobie najlepiej, a DLSS od NVIDII działa zdecydowanie lepiej. Najnowsze informacje wskazują na to, że FSR 2.0 będzie jeszcze doskonalsze i zapewni więcej darmowych klatek na sekundę.
AMD FSR 2.0 – jeszcze więcej klatek na sekundę w grach już niedługo
Technologie upscalingu zostały zaimplementowane w głównej mierze po to, żeby układy obsługujące technologię ray tracingu oferowały wyższą wydajność (śledzenie promieni w czasie rzeczywistym jest bardzo zasobożerne). Pierwszą tak powszechnie dostępną i zaawansowaną techniką jest DLSS, ale – jak wiemy – jej pierwsze wersje także nie były tak wydajne, jak ma to miejsce dzisiaj.
Podobnie jest z AMD FSR 1.0, które pod względem wydajności, a także (przede wszystkim!) jakości bardzo odstaje od DLSS, co potwierdza nasz test na przykładzie gry The Medium. Nowa wersja FidelityFX Super Resolution 2.0, za sprawą wielu poprawek, może być zdecydowanie bardziej zaawansowana niż obecna. Jak się okazuje, technologia zamiast przestrzennego upscalingu będzie wykorzystywała czasowy upscaling.
Według infografiki udostępnionej przez portal Videocardz, takie rozwiązanie w wyższych presetach (ultra jakość, jakość) może zapewnić taką samą lub – co ciekawe – nawet lepszą jakość obrazu niż natywna. Podobnie jak w przypadku ostatniej wersji, narzędzie nie będzie wymagało sprzętu (w tym wypadku specjalnych rdzeni), który wspiera uczenie maszynowe. No i oczywiście nie obejdzie się bez wyższej wydajności, czyli darmowych klatek na sekundę wyświetlanych w grach.
Tryb wydajności FSR 2.0 przy rozdzielczości 4K ma zaoferować 101 wyświetlanych klatek obrazowych w jednej sekundzie, natomiast w natywnej rozdzielczości 3840×2160 w bliżej nieznanej grze komputerowej ta sama karta graficzna uzyskuje 53 FPS. Pamiętając, że jest to jeden z najniższych możliwych trybów, dostajemy w tym przypadku niemalże dwukrotnie wyższą wydajność za darmo.
Na koniec pozostaje pytanie, jak będzie wyglądała sama jakość wyświetlanego obrazu, gdyż jest to zdecydowanie najciekawsza kwestia. Wszystko wskazuje na to, że FSR 2.0 ma zadebiutować już 17 marca 2022 roku, czyli niebawem. Dopiero po prezentacji techniki będziemy mogli ocenić, czy nowa wersja będzie tak wydajna, jak zapewnia grafika.
(Aktualizacja 17.03.2022) AMD Radeon Super Resolution (RSR), czyli kolejna technika upscalingu już dostępna
AMD RSR to najnowsze narzędzie bazujące na technologii FSR. Jest to zatem niemalże ta sama technika upscalingu przestrzennego z jedną główną różnicą. Ta jest wbudowana bezpośrednio w sterowniki karty graficznej (nie w samą grę), a więc jedynie karty graficzne AMD Radeon są w stanie obsłużyć technologię. Poniżej zamieszczam krótki film prezentujący możliwości RSR na podstawie gry Warframe.
Funkcja wspiera zatem setki gier, nie tylko poszczególne tytuły (FidelityFX Super Resolution działa na 80 grach), ale żeby móc korzystać z RSR musimy mieć w komputerze GPU wytworzone w architekturze RDNA – czyli serię Radeon RX 5000 lub 6000 w wersji mobilnej, lub desktopowej. Już teraz możecie sprawdzić, jak technologia działa w praktyce – wystarczy pobrać najnowsze sterowniki Radeon.