Producenci samochodów coraz częściej decydują się na współpracę z firmami z branży informatycznej, aby zyskać odpowiednie rozwiązania w oprogramowaniu lub systemach autonomicznych. Volvo i NVIDIA ogłosiły właśnie nowe przedsięwzięcie, którego celem jest rozwój ciężarówek poruszających się bez kierowcy.
To nie pierwsza współpraca szwedzkiego producenta i amerykańskiej firmy znanej głównie z tworzenia wydajnych kart graficznych. Oba przedsiębiorstwa w październiku 2018 roku ogłosiły wdrożenie komputera NVIDIA DRIVE AGX Xavier do przyszłych osobowych samochodów Volvo, które będą tworzenie na platformie Scalable Product Architecture 2 (SPA 2).
Nowe przedsięwzięcie skupia się na większych pojazdach Volvo i możliwe, że już niebawem znajdzie zastosowanie w transporcie. Obie firmy zamierzają opracować nową generację silnika decyzyjnego dla ciężarówek i pojazdów przemysłowych. Wykorzystana zostanie platforma sztucznej inteligencji zaprojektowana przez Nvidię. To jej zadaniem będzie przetwarzanie danych zbieranych przez różne czujniki, systemy percepcji, lokalizacji i cały sprzęt mapujący otoczenie wokół pojazdu.
Współpraca ma na celu nie tylko przetestowanie i rozwój autonomicznych pojazdów w zamkniętym środowisku. Samochody sterowane przez komputer, który będzie mógł podejmować decyzje, w założeniach mają wyjechać na publiczne drogi i radzić sobie w normalnym ruchu bez pomocy człowieka.
Nie chodzi wyłącznie o autonomiczne ciężarówki poruszające się po autostradach. Wspólnie opracowane systemy mają w niedalekiej przyszłości dotyczyć również autonomicznych pojazdów, które będą wywozić śmieci, działać na placach budowy, kopalniach, a także w przemyśle leśniczym.
Wspólne przedsięwzięcie obejmie wiele lat i ma usprawnić pracę zespołów Volvo i Nvidii. Systemy będą bowiem projektowane i testowane zarówno w Göteborgu w Szwecji, jak i w mieście Santa Clara w stanie Kalifornia w Stanach Zjednoczonych.
Volvo w zeszłym tygodniu poinformował, że ich futurystyczna ciężarówka Vera, pozbawiona kabiny kierowcy, rozpocznie niebawem pracę w centrum logistycznym w terminalu promowym w Göteborgu. Projekt został stworzony wraz z firmą logistyczną DFDS. Całość wygląda naprawdę imponująco, co możecie zobaczyć na materiale wideo zamieszczonym wyżej. Ponadto wdrożenie ciężarówki Vera należy uznać za kolejny krok w kierunku wprowadzenia autonomicznych ciężarówek na publiczne drogi, co może nastąpić szybciej niż się tego spodziewamy.
źródło: Reuters, TechCrunch