Z czym kojarzy się niewielki SUV, który przeznaczony jest głównie do jazdy po mieście? Raczej nie z osiągami, które zawstydzą niejedno BMW. Poznajcie Volvo EX30.
Nowy, najmniejszy przedstawiciel elektrycznej rodziny Volvo
Szwedzi widzą swoją przyszłość w napędach lokalnie bezemisyjnych, przede wszystkim w bateryjnych elektrykach (BEV). Docelowo firma chce zrezygnować z silników spalinowych. Oczywiście, aby zrealizować te ambitne założenia, potrzebne są nowe, w pełni zelektryfikowane samochody.
Producent oferuje już trzy elektryki pod marką Volvo – XC40 Recharge, C40 Recharge i niedawno pokazany, skomputeryzowany do granic możliwości EX90. Dziś do tej rodziny dołącza model EX30 i mimo iż jest tym najmniejszym, to z pewnością nie można mu odmówić topowych osiągów. Długość wynosi 4,23 m, szerokość to 1,84 m (bez lusterek), a wysokość – 1,54 m.
O Volvo EX30 mogliśmy usłyszeć już wcześniej, gdy Szwedzi opublikowali oficjalną zapowiedź. Natomiast teraz odbyła się premiera, a my poznaliśmy sporo interesujących szczegółów.
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313309_Volvo_EX30_exterior-1350x900.jpg)
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313311_Volvo_EX30_exterior-1350x900.jpg)
Naprawdę sporo mocy
Volvo EX30, zależnie od wybranej wersji, oferuje różny zasięg, moc, a nawet właściwości jezdne (napęd RWD lub AWD). Klienci będą mogli wybierać pośród następujących wariantów:
- Single Motor – jeden silnik elektryczny umieszczony z tyłu, moc 272 KM, 5,7 s w sprincie 0-100 km/h, napęd RWD, akumulator 59 kWh, 344 km zasięgu według WLTP,
- Single Motor Extended Range – jeden silnik elektryczny umieszczony z tyłu, moc 272 KM, 5,4 s w sprincie 0-100 km/h, napęd RWD, akumulator 69 kWh, 480 km zasięgu według WLTP,
- Twin Motor Performance – dwa silniki elektryczne (pierwszy z tyłu, drugi z przodu), moc 428 KM, 3,6 s w sprincie 0-100 km/h, napęd AWD, akumulator 69 kWh, 460 km zasięgu według WLTP.
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313305_Volvo_EX30_exterior-1350x900.jpg)
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313307_Volvo_EX30_exterior-1350x900.jpg)
Uwagę z pewnością zwraca najmocniejsza wersja Volvo EX30, która ma osiągać pierwszą „setkę” w czasie porównywalnym do najszybszych BMW i Mercedesów. Trzeba przyznać, że nastały interesujące czasy dla kierowców, którzy lubią pokazać osiągi swoich drogich i sportowych aut spod świateł – dziś może ich pokonać niepozorny, mały SUV. Prędkość maksymalna nowego modelu Volvo została ograniczona do 180 km/h.
W przypadku szybkich ładowarek DC maksymalna moc ładowania wynosi 153 kW, co według zapewnień producenta ma pozwolić na uzupełnienie energii od 10 do 80% w czasie 26,5 minuty. Warto podkreślić, że dotyczy to wariantu z większym akumulatorem. Model z mniejszym przyjmuje maksymalnie 134 kW.
Spory ekran i Android na pokładzie
Na środku deski rozdzielczej znalazł się spory, 12,3-calowy ekran. Stanowi on centrum systemu infotainment, czyli Android Automotive. Podstawowa nawigacja to więc Mapy Google, a porozmawiać możemy z Asystentem Google. Volvo EX30, prawdopodobnie wzorem Tesli Model 3, nie ma wskaźników tuż za kierownicą. Zamiast tego prędkość wyświetlana jest na wspomnianym przed chwilą, centralnym ekranie.
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313334_Volvo_EX30_interior-1350x900.jpg)
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313336_Volvo_EX30_interior-1350x900.jpg)
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313337_Volvo_EX30_interior-1350x900.jpg)
![Volvo EX30](https://www.tabletowo.pl/wp-content/uploads/2023/06/313338_Volvo_EX30_interior-1350x900.jpg)
Wypada jeszcze wspomnieć, że to pierwszy samochód Szwedów, wyposażony w najnowszą generację Park Pilot Assist. Volvo EX30 może obsługiwać wszystkie rodzaje miejsc parkingowych, w tym równoległe, prostopadłe i ukośne, dzięki czemu parkowanie w ciasnych miejscach ma być dziecinnie proste. Nie zabrakło też innych systemów wspierających kierowcę – mamy chociażby aktywny tempomat.
Dowiedzieliśmy się jeszcze, że w planach jest wariant Cross Country, który ma charakteryzować się trochę lepszymi właściwościami terenowymi. Ma on zadebiutować w przyszłym roku. Wracając do podstawowego EX30, producent poinformował, że jego cena ma startować od 36000 euro w Europie.