UOKiK po raz kolejny musi przyjrzeć się działaniom operatorów kablowych. Tym razem Vectra nie jest jedyną firmą, która musi zostać wzięta pod lupę przez Urząd. Postępowanie zostało wszczęte również wobec Multimedia Polska.
Rabat czy właściwa cena?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że ceną za usługi, jaką firma powinna podawać w reklamach, jest ta, która obowiązuje bez rabatów, które można z łatwością utracić. Mowa tu o takich promocjach, jak obniżka za wyrażanie zgód marketingowych, korzystanie z elektronicznych faktur czy opłacanie abonamentu w terminie.
Vectra i Multimedia Polska oferują swoim klientom właśnie takie rabaty – każdy warty około 5 złotych. W przekazach marketingowych oraz w rozmowach sprzedażowych z konsultantem najczęściej przedstawiano jednak cenę po obniżkach jako standardową. Można to odebrać jako celowe wprowadzenie konsumenta w błąd.
Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości. Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK
Vectra, Multimedia Polska i system kar
Ponadto osoby, które nie opłacają na czas rachunków w Vectrze oraz Multimedia Polska, ryzykują podwyższenie kwoty następnej faktury o wysokość rabatu uwzględnionego w cenie oferty za internet stacjonarny. Aby odzyskać rabat na różnych usługach dodatkowych, zamówionych od firmy, należy opłacić zaległe i aktualne rachunki.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że utrata rabatu wygląda jak kara umowna, co jest niezgodne z przepisami kodeksu cywilnego, który uznaje, że przedsiębiorcy mogą zastrzegać sankcje tego typu jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Tymczasem operatorzy w tej sytuacji karzą klienta podwójnie – mogą w końcu naliczyć także odsetki za opóźnienia, niezależne od cofniętych rabatów. Jeżeli UOKiK potwierdzi, że taka taktyka narusza zbiorowe interesy konsumentów, Vectrę i Multimedia Polska czeka kara do 10% rocznego obrotu.
W ramach przypomnienia – po nacisku UOKiK Vectra wycofała się z klauzul inflacyjnych, a pod koniec 2023 roku została ukarana za włączanie dodatkowej usługi bez zgody abonentów. Oprócz wyżej wymienionych firm, Urząd przygląda się ostatnio również P4 (sieć Play), Canal+ i T-Mobile za tę samą strategię – karanie konsumentów utratą rabatu za opóźnienia w płatnościach za faktury. W przypadku Netii i Orange prowadzone jest natomiast postępowanie wyjaśniające. To, w jaki sposób podają ceny za usługi wszystkie podmioty wymienione powyżej, również jest sprawdzane przez Urząd.