Wszyscy wiemy, jak działa handel i ogólnie pojęty marketing. Sprzedawcy bywają skłonni naginać rzeczywistość, aby nakłonić klienta do zakupu oferowanego przez nich produktu. W internecie również się to nagminnie zdarza. Wygląda jednak na to, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczyna poszerzać swoją działalność o internetowe portale aukcyjne, ponieważ jedną z działających na Allegro firm właśnie ukarano za nieuczciwe praktyki.
Spółka Multi-Import z Białegostoku sprzedawała na tej platformie podgrzewacze do butelek, takie dla dzieci. Sprzedawca w opisie modelu Snow Bear zapewniał, że czasopismo „Baby” uznało ten produkt za najlepszy i najmniej awaryjny na rynku. Problem polega jednak na tym, że taki magazyn… po prostu nie istnieje (ani nie istniał wcześniej).
To jednak nie koniec tej historii. Po ujawnieniu powołania się na nieistniejące czasopismo, przedsiębiorstwo uogólniło przekaz – w opisie podano, że oferowane podgrzewacze zajęły pierwsze miejsce w klasyfikacji produktów tej grupy. Ot, wygrało, bez podawania źródła. Co więcej, opis zapewniał, że zostały one przebadane przez Sanepid – to również mijało się z prawdą.
Za sprawę zabrał się więc UOKiK. Niestety nie wiemy, czy urzędnicy dowiedzieli się o tej kwestii drogą służbową, prywatną, czy może za sprawą odpowiedniego zgłoszenia, ale liczy się efekt końcowy. Urząd uznał, że podawanie takich informacji jest nieuczciwą praktyką rynkową i wprowadza kupujących w błąd.
Można powiedzieć, że sprawa rozwiązała się korzystnie – prezes UOKiK nałożył na troje wspólników Multi-Import karę finansową – sumując każdą z nieprawdziwych informacji, uzbierało się ponad 15 tysięcy złotych. Przedsiębiorcy zaprzestali ich umieszczania jeszcze przed rozstrzygnięciem sprawy, co zadziałało jako okoliczność łagodząca. Dodatkowo na portalu Allegro zostanie zamieszczony odpowiedni komunikat o decyzji urzędu.
źródło: UOKiK
grafika główna: Pexels, Allegro
grafika: Pexels