Ray tracing, a raczej jego implementacja we współczesnych grach wideo, stała się memem żyjącym własnym życiem. Nvidia chwaliła tę technologię podczas pierwszego pokazu nowych kart graficznych z rodziny RTX i obiecywała jej szeroką implementację, co powoduje lekki uśmiech na twarzy, przynajmniej patrząc z perspektywy czasu. Jedyne trzy gry, które obsługują ray tracing to Battlefield V, Metro Exodus i Shadow of the Tomb Raider, ale wygląda na to, że ta sytuacja może się wkrótce zmienić… i to na lepsze.
Do poprawy obecnej sytuacji ray tracingu, na pewno mocno przysłuży się pojawienie nowej wersji Unreal Engine, oznaczonej numerkiem 4.22. Dodaje ona bowiem narzędzia deweloperskie dla wspomnianej technologii, co sprawia, że jej implementacja będzie bardziej dostępna i po prostu łatwiejsza dla szerszego grona twórców. Nie znaczy to oczywiście, że nagle w magiczny sposób na rynku pojawi się cała masa produkcji potrafiących wygenerować wiarygodne promienie światła. Trzeba pamiętać, że dobre (podkreślam to słowo – dobre) dodanie mechanizmu ray tracing do samej rozgrywki wymaga czasu oraz kolejnego zasobu funduszy, którymi autorzy mogą obecnie nie dysponować, jeśli już są w trakcie tworzenia jakiegoś tytułu w oparciu o Unreal Engine 4.
Niemniej jednak jest to całkiem znaczący krok w popularyzacji technologii jaką jest ray tracing w ogóle. Unreal Engine 4 jest obecnie wykorzystywany przez 7,5 miliona użytkowników na całym świecie i jak do tej pory powstała na nim naprawdę pokaźna lista tytułów, a ta oczywiście będzie się cały czas powiększać. Publika jest spora, a zatem pole doświadczalne robi się naprawdę duże. Deweloperzy przez praktykę będą w stanie o wiele lepiej zaznajomić się z tą technologią, co ostatecznie wpłynie na lepsze okiełznanie ray tracingu w ogóle. Wszystko to wpływa oczywiście na korzyść nas jako odbiorców.
Jeśli jednak posiadacie jakąś kartę graficzną z rodziny RTX i chcielibyście zobaczyć ten cały ray tracing w akcji, to wystarczy, że pobierzecie jedno z trzech tech demo, które Nvidia świeżo wypuściła do sieci. Oprócz dobrze znanego Reflections, prezentującego szturmowców jadących windą z Kapitan Phasma, do dyspozycji oddano nam technologiczne pokazy gry Atomic Hearts (studia Mundfish) oraz popularnego w Chinach MMO o nazwie Justice. Linki do pobrania demo możecie znaleźć w tym miejscu.
Na implementację technologii ray tracing w grach na szeroką skalę, pewnie jeszcze poczekamy. Obecność narzędzi deweloperskich ray tracing w Unity czy teraz w Unreal Engine 4, na pewno pomoże w całym procesie i pozostaje liczyć na samych twórców oraz ich kreatywność w zastosowaniu tychże mechanizmów. Na ten moment mamy bowiem niewiele. Oby osoby, które zakupiły karty graficzne RTX mogły cieszyć się pełnią tych efektów jeszcze przed premierą następnej generacji konsol.
źródło: nvidia.com | grafika główna: unrealengine.com