Zazwyczaj takie informacje są opatrzone klauzulą tajne/poufne, jednak Huawei zdecydował się ujawnić, ile będzie zarabiał na smartfonach (i nie tylko) innych marek. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to „grosze”, jednak w rzeczywistości do kasy firmy popłynie szeroki strumień dolarów.
Huawei ma na czym zarabiać
Chiński gigant może pochwalić się bogatym portfolio patentów – sam siebie nazywa jednym z największych posiadaczy patentów na świecie. I przyznaje, że miał ogromny wkład w główne standardy ICT, takie jak kodeki komórkowe, Wi-Fi i multimedialne. To standardowa praktyka w branży, że nie tylko właściciel własności intelektualnej z niej korzysta – wiele firm chętnie się nią dzieli z konkurencją, oczywiście za stosowną opłatą. Zdarzają się jednak wyjątki, jak w przypadku Samsunga.
Song Liuping, Chief Legal Officer w Huawei, uważa, że dzielenie się patentami z innymi będzie wspierać wspólny, zrównoważony rozwój przemysłu na całym świecie. Firma zobowiązuje się do udzielania licencji na swoje patenty standardowe (SEP) na uczciwych, rozsądnych i niedyskryminacyjnych zasadach (FRAND). Tutaj warto zwrócić uwagę, że FRAND jest standardem w branży i stał się kością niezgody pomiędzy vivo i Nokią, przez co ta pierwsza marka musiała zawiesić sprzedaż swoich urządzeń w Niemczech.
Huawei ujawnia wysokość opłat licencyjnych
Podczas wydarzenia w Shenzhen, które w tym roku odbyło się pod hasłem „Bridging Horizons of Innovations: Sharing IP, Driving Innovation”, Huawei poinformował, że limit stawki dla telefonów 4G wyniesie 1,5 dolara za sztukę, natomiast w przypadku smartfonów 5G już 2,5 dolara za sztukę. Z kolei za konsumenckie urządzenie Wi-Fi 6 opłata licencyjna nie przekroczy 0,5 dolara za sztukę.
W przypadku urządzeń IoT-Centric stawka będzie wynosiła jeden procent sprzedaży netto, ale nie więcej niż 0,75 dolara, podczas gdy za sprzęty IoT-Enhanced wyniesie od 0,3 do 1 dolara za sztukę. Jednostkowe kwoty mogą wydawać się niewielkie, lecz liczy się tu efekt skali – tylko w 2022 roku do kasy Huawei wpłynęło 560 mln dolarów z tytułu opłat licencyjnych.
Ponadto Huawei poinformował, że do tej pory zawarł prawie 200 dwustronnych licencji patentowych, a 350 firm uzyskało licencje na jego patenty w ramach puli patentów. Jego partnerami są m.in. Samsung, OPPO, Mercedes-Benz, Audi, BMW, Porsche, Subaru, Renault, Lamborghini i Bentley. Firma uruchomiła specjalną stronę dla podmiotów zainteresowanych licencjonowaniem patentów.
Przy okazji producent ujawnił też, że w ciągu minionych 10 lat przeznaczył na badania i rozwój (R&D) kwotę 977,3 mld juanów (~140 mld dolarów), a w samym 2022 roku 161,5 mld juanów (~22,5 mld dolarów), co stanowiło 25,1% jego przychodu.