TikTok

Ile zarabiają TikTokerzy? Marketing na platformie jest dość specyficzny

Marketing na TikToku jest dość specyficzny – podobnie jak sama platforma. Marki nawiązują z twórcami współprace reklamowe w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce na pozostałych platformach. Ile można zarobić na takiej współpracy i jak mają się zarobki TikTokerów do gwiazd Instagrama czy YouTube’a?

Większy znaczy lepszy? Nie na TikToku

Patrząc na statystyki dotyczące najpopularniejszych polskich TikTokerów, można wyciągnąć jeden wniosek – liczba obserwujących niekoniecznie przekłada się na zasięgi i liczbę interakcji. Dane zebrane przez HypeAuditor dobitnie to pokazują.

Listę największych polskich twórców można porównywać na wielu płaszczyznach – liczby subskrybentów, wyświetleń, polubień, komentarzy, a nawet udostępnień. Każda z tych wartości rządzi się swoimi prawami i ciężko powiedzieć, że są między nimi jakieś dokładne powiązania. Największą oglądalnością cieszy się konto Kamili Smoguleckiej, czyli ZUSJE (@zusjeofficial). Jej materiały osiągają przeciętnie 3,9 mln wyświetleń i 268 tysięcy polubień.

Nie jest to jednak największe konto pod względem liczby obserwujących. ZUSJE przebija chociażby Franek Bielak (@fredziownik_art), którego śledzi 12,2 mln kont, natomiast osiąga on średnio „zaledwie” 2,4 mln wyświetleń i 189,4 tys. polubień.

logo TikTok Polska mapa

Widełki za współpracę z TikTokerem są bardzo zróżnicowane

Takich różnic jest na polskim TikToku cała masa, a każdy duży twórca może się pochwalić nieco innymi wynikami w statystykach. Sprawia to, że tworzenie kampanii marketingowych z influencerami znacząco różni się od tego, co dotychczas znaliśmy z innych platform, takich jak YouTube czy Instagram.

Ciężko jest jednak określić, ile dokładnie zarabiają tacy twórcy. Specjaliści marketingu oceniają, że stawki sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, a górna granica nieustannie przesuwa się coraz wyżej. Są to zarobki za stworzenie jednego materiału sponsorowanego, lecz takie stawki zarezerwowano tylko dla największych twórców z bardzo aktywną widownią. Ci nieco mniejsi, którzy dopiero wchodzą w świat współprac, mogą liczyć na barter, czyli reklamę w zamian za jakieś produkty, by w niedługim czasie zgarniać nawet kilka tysięcy złotych za jeden materiał.

Spore znaczenie ma tutaj również tematyka tworzonych treści. Influencerzy tworzący materiały związane z branżą beauty & personal care (np. tutoriale makijażowe czy wskazówki dotyczące dbania o skórę i włosy) zarabiają znacznie więcej od innych TikTokerów. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na wysokie zainteresowanie tą tematyką pośród odbiorców.

Warto jednak pamiętać, że ze względu na specyfikę portalu, nawet współpraca z najbardziej rozpoznawalnymi twórcami może zakończyć się fiaskiem, jeśli na stworzonym materiale nie zostanie wykupiona płatna promocja. W innym wypadku jego zasięg będzie bardzo ograniczony, ponieważ moderatorzy platformy są bardzo czujni i potrafią natychmiast ucinać zasięgi takim kampaniom. Najgorszy scenariusz w takim przypadku to czasowa blokada konta twórcy. Warto więc uwzględnić ten dodatkowy koszt, decydując się na współpracę z influencerem na TikToku.

aplikacja TikTok iPhone iOS
(fot. pexels.com)

Influencer marketing rośnie w siłę

Powyższe dane dosadnie pokazują, że wykorzystanie influencerów, w tym gwiazd TikToka, do kampanii reklamowych jest dość popularne wśród marek. Marketingowcy muszą mieć jednak z tyłu głowy kilka najważniejszych szczegółów dotyczących zasad współpracy na tej platformie. Myślenie zbudowane w oparciu o inne platformy (więcej obserwujących – większy zasięg) niekoniecznie ma tutaj zastosowanie.

Z tego powodu tworzenie kampanii na TikToku jest trudniejsze, zaś stawki wciąż są niższe niż na Instagramie czy YouTube. Z drugiej strony, koszt stworzenia pojedynczego materiału o średnim zasięgu wciąż jest bardziej atrakcyjny dla firmy, aniżeli wielotygodniowa kampania reklamowa na Facebooku.

Co więcej, nawet początkująca gwiazda TikToka może mieć większą siłę przebicia od „suchej” reklamy lub współpracy w innych mediach społecznościowych. Dzięki dynamicznemu rozwojowi tej platformy nieustannie wywołuje ona większe zainteresowanie wśród marketingowców, co przekłada się na stale rosnące stawki współprac z influencerami.

Przy okazji zapraszamy na TikToka Tabletowo!