Osoby, którym bliska jest filozofia i sposoby działania Państwa Islamskiego mają konta na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, ale nie omijają one także „młodszych” serwisów społecznościowych: Snapchata czy TikToka. Z tego ostatniego serwisu usunięto ostatnio dziesiątki takich kont.
Propagatorzy Państwa Islamskiego wykorzystują często social media jako narzędzia rekrutacyjne. Agencja monitorująca media społecznościowe Storyful zidentyfikowała niedawno ponad dwadzieścia kont ISIS na platformie społecznościowej TikTok. Publikowano tam filmy mające zachęcić młode osoby do wspierania grup terrorystycznych, w tym hymny Państwa Islamskiego oraz nagrania prezentujące bojowników ISIS stojących przy ludzkich zwłokach.
Konta zostały usunięte. Nie były specjalnie popularne – jeden z filmów miał 68 polubień, a niektóre profile miały po 1000 obserwujących. Nie jest jasne, jak dużo kont na TikToku mają osoby próbujące „reklamować” ISIS – firma nie przekazała informacji, ile ich do tej pory zostało zdemaskowanych i zablokowanych. Nie można więc zakładać, że serwis ten jest wolny od terrorystycznej propagandy. Próby wykorzystywania TikToka do takich celów na pewno będą ponawiane. Portal ma młodą bazę użytkowników i jest znany ze swobodnych, i żartobliwych treści. W takim miejscu może być łatwo przemycić materiały ekstremistyczne, zwłaszcza, że serwis do tej pory nie błyszczał pod względem dbałości o bezpieczeństwo swoich użytkowników. Z tego powodu na początku 2019 roku zasądzono o zapłaceniu 5,7 mln dolarów kary za łamanie praw prywatności dzieci. Usunięcie dwóch tuzinów kont propagujących terroryzm byłoby dobrym początkiem solidniejszej moderacji w tej popularnej aplikacji.
Z takimi podobnymi problemami jak TikTok muszą radzić sobie tacy giganci jak Facebook czy Google. Firmy te dysponują bazami znanych zdjęć pochodzących od terrorystów. Każde nowe zdjęcie umieszczane gdzieś online jest porównywane z tymi bazami, by można było je automatycznie usunąć podczas próby ponownego udostępnienia. Facebook przekazał informację, że między innymi dzięki temu w ostatnich dwóch latach usunął na całym świecie ponad 26 milionów postów o treści terrorystycznej.
Instagram ściąga od TikToka. Narzędzie do edycji wideo w Stories już w przygotowaniu
źródło: The Verge