Smartfony bez wątpienia zdominowały rynek przenośnych urządzeń elektronicznych i ciężko się temu dziwić. W końcu dzięki swoim rozmiarom zawsze możemy mieć je przy sobie, a ich funkcje pozwalają nam z powodzeniem zastąpić tablety czy Chromebooki. To między innymi dlatego wspomniane przed chwilą sprzęty tracą na popularności, co bezpośrednio przekłada się na wielkość ich dostaw.
Czy Polacy korzystają z tabletów?
Na końcu ubiegłego roku Krajowy Instytut Mediów przygotował raport, z którego wynika, że z tabletów korzysta zaledwie 12,3% Polaków, choć posiadanie takiego urządzenia zadeklarowało 21,8% badanych. Taka różnica nie powinna nikogo dziwić, sam w szafie trzymam dwa nieużywane już od dawna tablety. Kto najczęściej korzysta z tabletów? Najwięcej użytkowników mają one w grupie wiekowej 4-12 lat – prawie 30%, a najmniej wśród osób powyżej 65. roku życia – około 4%.
W Polsce gospodarstwa domowe składające się z co najmniej czterech osób najczęściej posiadają takie urządzenia (31,9%). Tablety są również częściej użytkowane przez mieszkańców miast powyżej 200 tys. mieszkańców (15,8%) w porównaniu z mieszkańcami wsi (10,5%). Bez wątpienia można powiedzieć , że rynek urządzeń elektronicznych w Polsce zdominowały smartfony. Prawie 76% społeczeństwa deklaruje, że na co dzień korzysta z tego urządzenia.
Smartfony zmieniły oblicze komunikacji, która przeniosła się do internetu. Telefon typu smart jest urządzeniem wielofunkcyjnym, które wpisuje się w oczekiwania ludzi młodych i to przez nich jest najczęściej wykorzystywany. Warto jednak zwrócić uwagę na osoby po 65. roku życia, z których ponad 1/3 również korzysta ze smartfonów. Natomiast tablet nadal jest urządzeniem najchętniej wykorzystywanym przez najmłodszych, czyli dzieci i młodzież. Można z tego wnioskować, że starsze grupy mają inne rozwiązania technologiczne, które realizują ich potrzeby kontaktu z mediami. Iwona Szewczak, Kierownik Merytoryczny ds. badania Założycielskiego KIM
Rynek tabletów i Chromebooków mocno w dół
Z raportu opublikowanego przez ICD Tracker, który dotyczy sytuacji na rynku urządzeń elektronicznych w 2022 roku, wynika, że tablety oraz Chromebooki mocno tracą na swojej popularności. Co prawda w czwartym kwartale zeszłego roku wolumen dostaw tabletów wzrósł nieznacznie o 0,3% w porównaniu z Q4 2021, osiągając łącznie 45,7 mln sztuk, jednak w ciągu całego roku rynek tabletów zanotował spadek o 3,3%. Tym samym została przerwana dwuletnia passa wzrostu. Mimo to warto zauważyć, że liczba dostarczonych urządzeń nadal jest wyższa niż przed pandemią.
W tym samym czasie, czyli ostatnim kwartale 2022 roku, dostarczono 3,6 mln sztuk Chromebooków, co przełożyło się na naprawdę spory, bo wynoszący aż 24,3% spadek w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku. Z kolei w ciągu całego zeszłego roku wolumen dostaw tych urządzeń zmniejszył się o 48%, po niesamowitym wzroście o 180,5% w 2021 roku.
Bez zmian pozostają liderzy rynku tabletów. W czwartym kwartale 2022 roku, na pierwszym miejscu ulokowało się Apple z ponad 49% udziałem na rynku (38% w ciągu całego roku). Tak dobry wynik to przede wszystkim zasługa wprowadzenia na rynek nowej generacji iPadów. Na drugim miejscu znalazł się Samsung z niemal 17% udziałem w rynku (18,6% w ciągu całego roku). Na trzecim stopniu podium umościł się Amazon.
Kto prowadzi na rynku Chromebooków? W ostatnim kwartale 2022 roku niemal 30% rynku padło łupem HP, Acer zagarnął 20%, a Lenovo 15%. Z kolei z ciągu całego roku podium kształtuje się nieco inaczej. Na pierwszy miejscu w takim zestawieniu znalazł się Acer z 22% udziałem w rynku, a na drugim Dell (21,3%). Podium zamyka Lenovo (19,5%).