rodzina family T-Mobile logo
fot. Pixabay

2019 rok był dobrym i udanym rokiem dla T-Mobile, mimo pożaru centrum danych w Annopolu

Gdyby nie ogromny pożar centrum danych w Annopolu w styczniu, miniony rok byłby jeszcze bardziej udany dla T-Mobile. I chociaż zdarzenie to znacząco wpłynęło na wyniki operatora za 2019 rok, to Magentowy i tak może uznać go za ogólnie dobry. Szczególnie finansowo, aczkolwiek nie tylko.

Wyniki finansowe T-Mobile za 2019 rok

Kwestii tej poświęcimy tylko chwilę, bowiem w tym przypadku nie można jej pominąć. T-Mobile pochwalił się, że zaraportował pierwszy wzrost EBITDA od 2015 roku, dzięki czemu wskaźnik EBITDA AL za 2019 rok wzrósł o 15 mln złotych (0,9%) w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniósł łącznie 1,645 mld złotych. Jest to nie lada osiągnięcie, ponieważ w styczniu minionego roku miał miejsce poważny pożar bazy danych w Annopolu – usuwanie jego skutków kosztowało niemało. Poniesione straty i zredukowane przychody z niektórych obszarów działalności udało się jednak nadrobić w dużej mierze dzięki zwiększeniu przychodów z usług mobilnych (o 3% rok do roku).

Liczba klientów T-Mobile w 2019 roku

Teraz możemy przejść do bardziej interesujących rzeczy, tj. liczby klientów obsługiwanych na koniec 2019 roku. T-Mobile podaje, że ogólnie było ich 10,954 mln, czyli o 167 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zdecydowaną większość, bo 7,504 mln, stanowili klienci kontraktowi, natomiast pozostałe 3,45 mln użytkownicy ofert na kartę. W pierwszym przypadku operator rok do roku odnotował wzrost aż o 261 tysięcy (3,6%).

T-Mobile liczba klientów 2018 2019 rok
T-Mobile – liczba klientów w 2018 i 2019 roku (źródło: T-Mobile Polska)

T-Mobile chwali się też, że to m.in. zasługa większej lojalności klientów, która przełożyła się na spadek średniego miesięcznego poziomu rezygnacji w segmencie kontraktowym do rekordowego poziomu 0,7% w trzech ostatnich kwartałach 2019 roku.

To już trzeci rok realizacji strategii skoncentrowanej na doświadczeniu i potrzebach klientów, w tym na najlepszej jakości sieci i usług. Przede wszystkim zaowocowało to konsekwentną poprawą zadowolenia klientów, co przekłada się na decyzje o pozostaniu z nami dłużej. Po drugie, wprowadziliśmy świetną ofertę zaspokajającą potrzeby telekomunikacyjne i rozrywkowe współczesnych gospodarstw domowych, przyciągając nowych klientów i oferując obecnym kolejną zachętę do zacieśnienia naszych relacji. I wreszcie, uruchomiliśmy nową linię marketingową „Bez nonsensów”, opartą na naszym proklienckim podejściu, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem i zyskała dużą popularność – powiedział Andreas Maierhofer, CEO T‑Mobile Polska.

T-Mobile – stan sieci na koniec 2019 roku

W ubiegłym roku operator rozpoczął proces modernizacji sieci, w ramach którego zmodernizował swoją infrastrukturę m.in. w Warszawie (2G/3G/4G) – wszystkie zmodernizowane w tym mieście stacje bazowe obsługują agregację 3 lub 4 pasm częstotliwości, technologię QAM256 oraz MIMO 4×4 dla częstotliwości 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz. Dzięki temu przy agregacji 3 pasm można uzyskać przesył danych na poziomie 600 Mbit/s, a w przypadku 4 pasm nawet 700 Mbit/s (wartości nominalne).

W 2020 roku T‑Mobile planuje dalszą modernizację sieci w kolejnych dużych miastach Polski. Na koniec 2019 roku klienci tego operatora mogli korzystać z zasięgu dostarczanego przez 11350 stacji bazowych, z czego 8850 oferowało agregację przynajmniej dwóch pasm częstotliwości.

T-Mobile chce dbać o środowisko naturalne

Na koniec, jako ciekawostkę, można jeszcze dodać, iż T-Mobile dużą uwagę przykłada również do dbałości o środowisko naturalne. W związku z tym operator zdecydował się m.in. zrezygnować z plastikowych toreb w salonach sprzedaży, a do 2021 roku chce korzystać wyłącznie z zielonej energii (w tym roku zaś już w 70%). W najbliższych latach będzie też zastępować samochody firmowe napędzane silnikami diesel pojazdami o alternatywnym napędzie, m.in. hybrydowym.

Źródło: informacja prasowa T-Mobile