Nie ma odwrotu. Trzeba iść naprzód. T-Mobile oficjalnie zaanonsowało rozpoczęcie procesu wyłączania technologii 3G w całej Polsce. Klienci tej sieci mają niewiele czasu, żeby się na to przygotować. Teoretycznie nie muszą nic robić, ale w praktyce jest to zalecane.
Za dwa tygodnie T-Mobile rozpocznie proces wyłączania 3G
Proces „uwalniania pasm częstotliwości” zawsze jest długotrwały, aczkolwiek T-Mobile zamierza zrealizować go dość szybko (i miejmy nadzieję sprawnie). Operator już na początku października 2021 roku ogłosił, że wyłączył technologię 3G na częstotliwości 2100 MHz – praktycznie nieużywane przez klientów (więc zwyczajnie marnujące się) zasoby zostały przeznaczone na potrzeby nowszych sieci 4G i 5G. Już cztery miesiące później ogłosił wyłączenie 3G na 56 stacjach bazowych w powiatach ostrowieckim, starachowickim i opatowskim.
Dziś T-Mobile poinformował, że pilotażowa eliminacja 3G w powiatach w województwie świętokrzyskim przebiegła pomyślnie i była praktycznie nieodczuwalna dla klientów, a ci, którzy korzystali ze starszych rozwiązań, pozytywnie oceniali proces migracji na nowsze technologie. W związku z tym zdecydowano się rozpocząć proces wyłączania 3G w Polsce na masową skalę już od 26 września 2022 roku.
Na początku T-Mobile wyłączy 3G na południu Polski, a następnie – jak podano w oficjalnym komunikacie – rozpocznie sukcesywne unowocześnianie technologii w kolejnych regionach, w tym w centrum i na północy kraju. Sieć 3G ma zostać całkowicie wyłączona do końca 2023 roku, aczkolwiek wszystko zależy od tego, jak sprawnie będzie przebiegał cały proces.
Ponadto T-Mobile zapewnia, że zawsze i wszędzie, zanim zdecyduje się na wyłączenie 3G, wykonuje szczegółowe analizy, w tym sprawdza, czy wykryte terminale poza 3G wspierają również sieć 2G lub LTE, a także prowadzi akcje informacyjne, aby mieszkańcy każdego obszaru zdawali sobie sprawę z wyłączenia 3G i wiedzieli, czy są na to odpowiednio przygotowani.
Zwolnione przez 3G częstotliwości zostaną wykorzystane na potrzeby rozwoju nowszych technologii. Już od dłuższego czasu obsługują bowiem mały procent ruchu, generowanego przez klientów, dlatego wyłączenie tej technologii jest nieuniknionym krokiem naprzód w celu podniesienia jakości świadczonych usług.
Wyłącznie 3G w T-Mobile – czy trzeba się jakoś na to przygotować?
Teoretycznie nie, ponieważ każdy telefon bądź smartfon, który obsługuje sieć 3G (ale 4G LTE już nie), wspiera też łączność z wykorzystaniem technologii 2G. Nie będzie zatem tak, że po wyłączeniu 3G klient T-Mobile straci kontakt ze światem – przez 2G nadal można rozmawiać i SMS-ować, ale nie da się już surfować po internecie.
Orange, które również zapowiedziało wyłączenie 3G (aczkolwiek dopiero w latach 2023-2025), wyjaśnia jednak, że korzystanie z sieci 2G nie jest zbyt komfortowe, gdyż jest ona znacząco obciążona przez rozwiązania M2M, dlatego mogą występować problemy z nawiązaniem czy odebraniem połączenia.
Właśnie dlatego, mimo że teoretycznie nic nie trzeba robić, warto jednak podjąć działanie i przede wszystkim wymienić kartę na taką, która obsługuje technologie 4G LTE i 5G. T-Mobile wysłało wiadomości do wszystkich klientów z informacją o konieczności wymiany karty SIM – usługa jest bezpłatna w każdym sklepie i salonie T-Mobile.
Ponadto warto pomyśleć o wymianie starego telefonu na smartfon obsługujący rozmowy w standardzie VoLTE oraz VoWiFi. Tutaj T-Mobile może kusić promocją, w ramach której zapłaci za klienta 6 pierwszych rat za dowolnie wybrane urządzenie.