Allegro
(źródło: Allegro)

Sztuczna inteligencja na Allegro już działa. I wkurza sprzedawców

Platforma Allegro rozpoczęła testy funkcji opartej o AI. Sztuczna inteligencja tworzy podsumowania recenzji kupujących. Niestety wygląda na to, że system nie przypadł do gustu sprzedawcom.

Sztuczna inteligencja pomaga w zakupach na Allegro

Allegro to jedna z najpopularniejszych platform sprzedażowych w Polsce. Jak zapewne wiemy, znajdziemy tam mnóstwo produktów z przeróżnych kategorii. Zakupy są tam wygodne i sprawne, ale przede wszystkim możemy łatwo sprawdzić, czy dany artykuł będzie zgodny z naszymi oczekiwaniami. Wszystko to dzięki opiniom i gwiazdkom przyznawanym przez użytkowników, którzy już dany produkt zdążyli zakupić i wypróbować.

Nowe artykuły i dopiero startujący sprzedawcy nie mają tychże opinii za wiele, dzięki czemu szybko możemy je przejrzeć. Problem pojawia się, gdy dany produkt ma już kilka tysięcy opinii wyrażonych przez użytkowników. Wiadomo – recenzje można posegregować według liczby gwiazdek, jednak przeczytanie wszystkich uwag kupujących może zająć naprawdę sporo czasu.

Allegro przychodzi z pomocą i testuje nową technologię, opartą o sztuczną inteligencję. Nowy system AI automatycznie podsumowuje opinie napisane przez kupujących. Recenzje są przedstawiane w postaci kilku zdań. Dzięki temu szybko możemy zapoznać się ze skróconą formą informacji przekazanych przez osoby, które już zdążyły przetestować produkt. Sztuczna inteligencja bierze pod uwagę zarówno zalety, jak i wady wspomniane przez kupujących.

Jak znaleźć podsumowanie AI?

Aby przeczytać podsumowanie na AI należy przejść na stronę produktową w wersji przeglądarkowej (w aplikacji póki co nie znalazłam tej możliwości). Następnie należy kliknąć pod tytułem aukcji w Oceny i recenzje (obok gwiazdek), co spowoduje otwarcie sekcji „Opinie o produkcie”. Podsumowanie sztucznej inteligencji znajduje się od razu pod przyznanymi gwiazdkami, nad opiniami dodawanymi przez użytkowników.

W oknie podsumowania można też wyrazić swoją opinię na temat nowej opcji za pomocą krótkiej ankiety. Kupujący ma m.in. możliwość w skali od 1 do 5 ocenić przydatność, wiarygodność podsumowań oraz czy treści zostały przekazane naturalnym językiem.

AI nie przypadła do gustu sprzedawców?

Co istotne – podsumowania AI nie zobaczymy przy każdym produkcie. Przede wszystkim nie znajdziemy ich przy artykułach, które mają niewiele recenzji i ocen. Allegro nie przekazało szczegółów na temat nowego systemu, jednak na forum dla sprzedawców można natknąć się na komentarz jednej z moderatorek potwierdzających, że narzędzie jest dopiero testowane.

Trzeba przyznać, że nowe rozwiązanie nie do końca cieszy sprzedawców, podobnie zresztą jak zmiana sposobu wyświetlania ofert. Wspominają m.in. o tym, że podsumowanie wyciąga na wierzch przede wszystkim negatywne opinie, nawet jeśli jest ich tylko kilka w skali tysięcy pozytywnych komentarzy. Pozostaje jeszcze kwestia samych kupujących. Niezadowoleni klienci częściej dzielą się swoją opinią, w przeciwieństwie do tych zadowolonych.

Z pewnością system AI będzie jeszcze dopracowywany, a samo narzędzie aktualizowane. Mimo, że sprzedawcom nie przypadło do gustu, z perspektywy kupującego podsumowanie opinii może być całkiem wygodnym rozwiązaniem, szczególnie, gdy spieszymy się z zakupem.