Surface wreszcie zarabia, Lumia sprzedana w ponad 9 milionach sztuk

Po wynikach kwartalnych Apple i silnej sprzedaży iPhone’ów przyszedł czas na Microsoft. Firma nie zawiodła akcjonariuszy i zaprezentowała obiecujące wyniki.

Czytelników Tabletowo.pl najbardziej interesują dwie rzeczy: co z wynikami Surface i Lumii. Zanim jednak przejdziemy do ich omówienia warto wspomnieć o wynikach całościowych. Microsoft osiągnął 4,5 mld $ zysku (-14% rok do roku) przy przychodzie na poziomie 23,2 mld $ (+25% rok do roku). Zmniejszony zysk nie jest jednak niczym dziwnym, bo uwzględnia 1,14 mld $ straty poniesionej w związku z restrukturyzacją związaną z wchłonięciem Nokii.

Co z Surface? Był to pierwszy kwartał w którym linia ta osiągnęła zysk. Zysk ten osiągnięto przy przychodach na poziomie 908 mln $, co daje 127% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pwodem jest oczywiście dobra sprzedaż Surface Pro 3. Warto zaznaczyć, że linia Surface zaczęła na siebie zarabiać szybciej niż kiedyś linia Xbox. Jeśli w kolejnym, świątecznym kwartale wyniki te zostaną podtrzymane, Microsoft będzie miał kolejny miliardowy biznes. Brakuje naprawdę niewiele. Należy też pamiętać, że gdy Surface wzrósł 127%, przychody ze sprzedaży iPadów spadły 13%. Bardzo ciekawy jest komentarz firmy do wyników „The release of Surface Pro 3 in June 2014 contributed to a 126% increase, reflecting higher premium mix of devices sold.” Wynika z tego, że Surface Pro 3 był niemalże jedyną siłą napędową wzrostu sprzedaży.

msftt

Nowe Lumie dostępne w tym kwartale (930, 630 i 530) sprawiły, że sprzedano ich łącznie ponad 9,3 miliona sztuk, co jest wynikiem lepszym niż rekordowy dotąd kwartał sprzed roku (8,8 mln). Wynik słaby? „Żałosny” (zdaniem niektórych)? Czy Lumia umiera? Dziwi mnie, że nie mówi się o śmierci Chromebooków, których w tym kwartale sprzedano 10 razy mniej niż smartfonów z logiem Nokii. Kolejny kwartał powinien być jeszcze lepszy z uwagi na nowe smartfony (730, 735 i 830) i z powodu świątecznego okresu zakupowego. Witamy w świecie żywych.

 ms2

Jak zwykle siłą napędową były jednak przychody z usług serwerowych i usług w chmurze.  Dla pionu „Server” przychód wzrósł o 13%, a dla chmury komercyjnej o zawrotne 128% dzięki Azure, Office 365 (7 milionów subskrypcji) i Dynamics. Rynek i giełdy bardzo dobrze przyjęły zaprezentowane wyniki i po zamknięciu wyniki „pre market”, na chwilę w której powstaje ten wpis, wzrosły o 4,5%. Pozytywne wyniki linii Surface być może przekonają Microsoft do podawania liczby sprzedanych sztuk, tak jak zrobiono to z linią Lumia. Na to jednak będziemy musieli poczekać do następnego kwartału.