Pobieranie gier z wolnym łączem internetowym nie należy do najbardziej przyjemnych doświadczeń – nie dość że uniemożliwia to komfortowe korzystanie z innych programów, to zajmuje ogrom czasu, który moglibyśmy spożytkować zupełnie inaczej. Użytkownicy Steama jednak będą mieli możliwość pobierania gier nieco szybciej, a to wszystko dzięki zastosowania pewnej technologii.
Pobieraj gry ze Steama nawet z wolnym internetem
Nikomu chyba nie muszę przedstawiać Steama – jest to zdecydowanie najbardziej znana i najchętniej wykorzystywana platforma dla graczy PC, która daje dostęp do gier w wersji cyfrowej. Aplikacja przez ostatnie lata otrzymała ogrom zmian – od nieco unowocześnionej szaty graficznej aż po bezpieczeństwo, jednak latami brakowało jednej, przydatnej funkcji: peer2peer.
W październiku ubiegłego roku, Pavel Djundik, twórca portalu SteamDB, czyli ogólnodostępnej bazy danych platformy (można tam sprawdzić najbardziej grywane tytuły, czy trendujące gry), udostępnił informację, że w niedalekiej przyszłości może zostać wprowadzony system peer-to-peer (P2P). Miał on działać dla urządzeń w sieci lokalnej, co umożliwiłoby przesyłanie danych między komputerami korzystającym z tej samej sieci w domu.
Finalnie początkiem stycznia, programista przekazał, że aktualizacja Steam w kanale beta otrzymała zmiany w kodzie, gdzie pojawiły się pierwsze sensowne informacje na temat opisanej funkcji. A to sugeruje, że w przyszłości model komunikacji P2P pozwoli na szybsze pobieranie gier ze Steama osobom, które muszą się męczyć z kilku- bądź kilkunastomegabitowym łączem internetowym.
Rozwiązanie będzie lepsze, niż może się wydawać
Obok przesyłania plików w sieci lokalnej z innych urządzeń (przykładowo z peceta do Steam Decka), będzie możliwość wybrania, z którego dokładnie źródła pliki będą transferowane – a to przyda się w momencie, gdy w domu mamy więcej niż jeden komputer/laptop. Co więcej, funkcja pozwoli na zwiększenie prędkości pobieranych gier nie tylko na naszym koncie, ale także naszych znajomych, a to wydaje się naprawdę przydatne.
Niemniej jednak, na ten czas twórcy platformy nie mówią oficjalnie o pełnym wdrożeniu, zatem nie wiemy jeszcze, kiedy dokładnie trafi na serwery live, do szerokiej gamy użytkowników. Obecnie pozostaje nam tylko czekać na dalsze aktualizacje, śledząc update’y serwowane przez Valve.