Kupiliście coś w Czarny Piątek lub skorzystaliście z jakieś oferty rabatowej na usługi (na przykład Player z reklamami za 39 złotych na rok lub CANAL+ online za 20 złotych na dwa miesiące)? Jeżeli nie, to nie jesteście sami, bowiem według pierwszych danych, klienci w tym roku nie dali się porwać szaleństwu zakupowemu przynajmniej tak samo mocno, jak w zeszłym.
Po raz pierwszy w historii sprzedaż w Black Friday była niższa niż przed rokiem
Czarny Piątek, który przynajmniej w Polsce przerodził się w Black Week(s), a nawet w Black Month, okrył się w kraju nad Wisłą złą sławą – przez wiele osób nazywany jest „Black Frajer”, ponieważ często można natknąć się na oferty, które zabójczo korzystnymi ofertami wcale nie są.
Mimo wszystko pojawiło się wiele bardzo dobrych promocji, jak Samsung Galaxy S21 za nieco ponad 2600 złotych, iPhone 11 za 1999 złotych i iPhone 12 mini 128 GB za 2599 złotych czy ZTE Axon 30 Ultra za pół ceny (choć konia z rzędem temu, komu udało się kupić tego ostatniego). Podobnie wymienione we wstępie usługi również wypadają bardzo korzystnie cenowo (i wciąż można je kupić w takich cenach).
Pierwsze dane sugerują jednak, że sprzedaż w Black Friday 2021 była niższa niż przed rokiem. Według szacunków, opublikowanych przez Adobe, w Czarny Piątek i Święto Dziękczynienia Amerykanie wydali przez internet 8,9 mld dolarów, podczas gdy rok wcześniej 9 mld. To pierwszy taki przypadek w historii.
Mimo że 100 mln dolarów może wydawać się niewielką kwotą na tle blisko dziewięciu miliardów, to według Adobe, wpływ na zmniejszoną sprzedaż mogło mieć wpływ kilka czynników, w tym wcześniejsze oferty promocyjne w internecie, które zaczęły pojawiać się już na początku października br.
Jednocześnie Adobe spodziewa się, że klienci wydadzą więcej pieniędzy w Cyber Monday – od 10,2 mld do nawet 11,3 mld dolarów, czyli zauważalnie więcej niż w Black Friday, który wydaje się być bardziej wypromowanym świętem zakupowym.
Przy okazji Adobe zauważyło, że więcej klientów zrobiło zakupy, korzystając ze smartfona – zakupy online stanowiły 44,4% całej sprzedaży przez internet w Black Friday 2021 (o 10,6% więcej niż w roku poprzednim). To jednak wcale nie dziwi, ponieważ to trend, który tylko będzie przybierać na sile.