Jakiś czas temu wydawało się, że tablety mogą wkrótce odejść w zapomnienie, ponieważ ekrany w smartfonach są coraz większe – a właśnie to miało stanowić największe zagrożenie. Nic takiego nie ma jednak miejsca – bo nawet jeśli sprzedaż tych urządzeń spada, to wciąż jest bardzo wysoka. Producenci nie mają więc powodów do zmartwień, że braknie chętnych na ich sprzęty.
Sprzedaż tabletów w czwartym kwartale 2019 roku
Jak wynika z wstępnych szacunków IDC, w okresie od października do grudnia 2019 roku sprzedano 43,5 mln tabletów, czyli tylko o 0,6% (200 tysięcy) mniej niż w takim samym czasie rok wcześniej. Najwięcej egzemplarzy dostarczyło na rynek Apple, bo aż 15,9 mln. Jednocześnie gigantowi z Cupertino udało się znacznie zwiększyć sprzedaż rok do roku – o 22,7%. To całkowity ewenement, gdyż pozostałe firmy w większości odnotowały mniejsze lub większe spadki względem czwartego kwartału 2018 roku.
Na drugim miejscu pod względem sprzedaży w okresie od października do grudnia 2019 roku jest Samsung – Koreańczycy dostarczyli do rąk klientów 7 mln tabletów (vs 7,4 mln w Q4 2018). Niemal o połowę mniej sprzedał pod koniec ubiegłego roku Huawei – 4 mln (vs 4,1 mln rok wcześniej). Z ogromnym spadkiem popytu na swoje urządzenia musi jednak pogodzić się Amazon, ponieważ w jego przypadku spadek względem ostatnich trzech miesięcy 2018 roku wyniósł aż 29% (3,3 mln vs 4,7 mln)! Ostatnim z wyszczególnionych przez IDC producentów jest Lenovo, któremu – podobnie jak Apple – udało się zwiększyć sprzedaż rok do roku, chociaż już nie aż tak bardzo (2,5 mln vs 2,3 mln).
Sprzedaż tabletów w 2019 roku
IDC przy okazji podsumowało cały 2019 rok i okazuje się, że kolejność jest podobna jak powyżej: na pierwszym miejscu znajduje się Apple z wynikiem 49,9 mln sprzedanych tabletów, na drugim Samsung (21,7 mln), na trzecim Huawei (14,1 mln), na czwartym Amazon (13 mln), a na piątym Lenovo (8,5 mln). W tym przypadku wzrost sprzedaży w porównaniu do 2018 roku odnotowały jednak tylko amerykańskie firmy. Ogólnie cały segment nieco się „skurczył” – o 1,5%. W zeszłym roku do rąk klientów trafiło 144,1 mln tabletów, podczas gdy rok wcześniej 146,2 mln (spadek o 2,1 mln sztuk).
IDC zaznacza jednak, że są to na razie wstępne szacunki i mogą zajść jeszcze zmiany w wyliczeniach. Badacze brali pod uwagę zarówno tablety, jak i hybrydy z odłączaną klawiaturą.