To mogą być ostatnie tak wyglądające statystyki sprzedaży smartfonów w Polsce. Pierwsze miejsce należy bowiem do Huawei, który względem poprzedniego roku zwiększył przewagę nad Samsungiem.
Sprzedaż smartfonów w Polsce na początku 2019 roku
Firma analityczna IDC przedstawiła własne statystyki dotyczące sprzedaży smartfonów w Polsce. Dane dotyczą pierwszego kwartału 2019 roku i co należy zaznaczyć, brana jest pod uwagę sprzedaż od producenta do kanału sprzedaży, a nie klienta końcowego. Łącznie sprzedano 2,1 mln smartfonów.
Z danych wyraźnie wynika, że reklamy z Robertem Lewandowskim, innowacyjne flagowe modele, a także atrakcyjne cenowo urządzenia marki Honor spodobały się Polakom. Pierwsze miejsce należy bowiem do Huawei, który zdobył 35,4% rynku. Dla porównania, w pierwszym kwartale 2018 roku miał 32%.
Na drugiej pozycji znalazł się Samsung z wynikiem 30,9%, co oznacza minimalny spadek rok do roku – 31% w Q1 2018. Trzecie miejsce należy do Apple – iPhone’y w pierwszym kwartale osiągnęły 8% na polskim rynku. Miejscem tuż za podium musi zadowolić się Xiaomi. Chiński producent zdobył 6,5%. Niewykluczone, że dzięki świetnej polityce cenowej i coraz większej świadomości marki, Xiaomi wskoczy za rok na pozycję Apple. Tuż za Xiaomi znalazła się Motorola z wynikiem 6,1%.
Jak wspomniałem we wstępie, w przyszłym roku ranking najpopularniejszych producentów smartfonów może znacząco się różnić. Wszystko przez ostatnie problemy Huawei związane z zakazem współpracy z amerykańskimi firmami. Zyskać może na tym szczególnie Samsung, a także Xiaomi. Mam jednak nadzieję, że obie firmy będą jednak musiały konkurować z Huawei na identycznych zasadach, jak w pierwszym kwartale 2019 roku. Niezależnie, czy lubimy lub nie Huawei, to trzeba przyznać, że jego obecność zdrowo wpływa na konkurencję, na czym zyskują przede wszystkim klienci.
Rzeczpospolita, opierając się o dane GfK, podaje, że w pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano o około 5% mniej smartfonów niż w poprzednim roku. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska, dodaje, że w ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprzedaż wyniosła 1 mln 19 tys. sztuk w porównaniu z 1 mln 86 tys. sztuk w 2018 roku. Mimo tego spadku, wartość sprzedaży prawie się nie zmieniła. Najwidoczniej rynek powoli się nasyca, ale co jednak ciekawe, rośnie popyt na urządzenia z górnej półki.
Po sell-out czyli rzeczywistej sprzedaży @SamsungPolska jest nr 1 w Q1. Rynek wolię tę metodę i dlatego większość firm korzysta z innych badań, uznając je za bardziej miarodajne.
— Olaf Krynicki (@olafkrynicki) May 29, 2019
Olaf Krynicki, rzecznik Samsung Polska, zwraca uwagę na sposób pomiaru sprzedaży smartfonów. Jak podaje, jeśli weźmiemy pod uwagę sell-out, czyli rzeczywistą sprzedaż, to w pierwszym kwartale 2019 roku liderem na polskim rynku był jednak Samsung. Niezależnie od pozycji w rankingu czy metody pomiaru, gratulujemy świetnych rezultatów obu firmom.
Jak Polska wypada na tle światowej sprzedaży?
Według danych udostępnionych przez IDC, które przedstawiają światową sprzedaż, pierwsze miejsce należy do Samsunga (23,1%), drugi jest Huawei (19%), a trzecia pozycji jest Apple (11,7%). Tuż za podium znajduje się Xiaomi (8%). Następnie mamy Vivo (7,5%) i Oppo (7,4%).
Warto zauważyć, że jeśli Huawei otrzymałby wysokie wzrosty (50,3% rok do roku), to za rok również na światowym rynku mógłby znaleźć się przed Samsungiem.
Polecamy również:
Niespodzianka: w 2018 roku najlepiej sprzedawał się… iPhone X
źródło: Rzeczpospolita (1), Rzeczpospolita (2)