Kto choć pobieżnie śledzi sytuację na rynku komputerów osobistych wie, że nie wygląda ona najlepiej, bowiem już od sześciu lat konsekwentnie spada sprzedaż tego typu urządzeń. Tym większym zaskoczeniem jest więc to, iż w drugim kwartale 2018 roku odnotowano pierwszy od kilkudziesięciu miesięcy wzrost sprzedaży.
Według szacunków Gartnera, w okresie od kwietnia do czerwca 2018 roku do rąk klientów trafiło ~62,1 miliona komputerów osobistych. Oznacza to wzrost o 1,4% w porównaniu z drugim kwartałem 2017 roku. Jednocześnie jest to też pierwszy wzrost sprzedaży od pierwszego kwartału 2012 roku, czyli od sześciu lat!
Jak wynika z analizy Gartnera, wzrost rok do roku odnotowano we wszystkich regionach, ale jednocześnie jest mimo wszystko za wcześnie na to, aby ogłosić, iż segment komputerów osobistych się odbił i powrócił na ścieżkę wzrostu. Wartość wzrostu jest bowiem na tyle niewielka, że nie można mieć co do tego 100% pewności.
W piątce największych producentów komputerów znajdują się Lenovo (wraz z przejętym Fujitsu), HP, Dell, Apple i Acer. W drugim kwartale 2018 roku sprzedali oni w sumie 46,012 miliona komputerów osobistych, co stanowi ponad 74% całości. Cała piątka odnotowała też wzrost sprzedaży rok do roku, z czego największym mogą pochwalić się Lenovo (+Fujitsu) i Dell. Pozostałe firmy dostarczyły do rąk klientów 16,083 miliona PeCetów (25,9%).
Swoje szacunkowe dane na temat sprzedaży komputerów osobistych w drugim kwartale 2018 roku opublikowało również IDC. Co ciekawe, według tej firmy najwięcej PeCetów sprzedało nie Lenovo (+Fujitsu), a HP – odpowiednio 14,864 i 13,755 miliona egzemplarzy. Jej zdaniem do rąk klientów trafiło też nieco więcej urządzeń – 62,269 miliona sztuk.
*Na zdjęciu tytułowym znajduje się Microsoft Surface Laptop