To, że smartfony Sony nie cieszą się już takim wzięciem jak kiedyś, jest powszechnie znanym faktem. Niektórzy doradzają producentowi, żeby odpuścił sobie ich produkcję, lecz Japończycy nie zamierzają tego zrobić, bez względu na to, czy im się to opłaca, czy nie. Fani marki mogą spać spokojnie, tym bardziej, że ostatnio udowodnili, iż chętnych na inteligentne telefony tej firmy wciąż nie brakuje.
Sony – wyniki finansowe działu mobilnego za czwarty kwartał 2019 roku
Po zmianach strukturalnych, dział mobilny został wcielony do nowej jednostki o nazwie Electronics Products & Solutions Segment (EP&S Segment). W czwartym kwartale 2019 roku kalendarzowego (dla Sony jest to trzeci kwartał 2019 roku fiskalnego – nie pokrywa się on z kalendarzowym, co się zdarza) odnotowała ona sprzedaż na łączną kwotę 650,4 mld jenów, czyli o 62,7 mld jenów niższą niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Producent usprawiedliwia to m.in. spadkiem sprzedaży smartfonów i telewizorów. Mimo to, udało się zwiększyć przychód operacyjny aż o 14,1 mld jenów rok do roku – do 80,3 mld jenów, m.in. dzięki zredukowaniu kosztów operacyjnych działalności w ramach Mobile Communications.
Ten ostatni dział w czwartym kwartale 2019 roku kalendarzowego wygenerował przychody ze sprzedaży do zewnętrznych klientów na kwotę 113,5 mld jenów i przychód operacyjny w wysokości 7 mld jenów. Ponownie mamy do czynienia ze spadkiem w pierwszym przypadku (135 mld w Q4 2018) i (ogromnym) wzrostem w drugim, bowiem w analogicznym okresie rok wcześniej Mobile Communications przyniosło Sony aż 15,5 mld jenów straty operacyjnej.
Sony – sprzedaż smartfonów w czwartym kwartale 2019 roku
Kiedy Sony poinformowało, że w trzecim kwartale 2019 roku kalendarzowego sprzedało zaledwie 600 tysięcy smartfonów, stało się obiektem kpin, ponieważ cała branża tyle egzemplarzy sprzedała w… jeden dzień. Niektórzy przez to postawili już nawet krzyżyk na Japończykach, jednak okazuje się, że niesłusznie, bowiem w czwartym kwartale poradzili sobie w tym segmencie znacznie lepiej – w październiku, listopadzie i grudniu ubiegłego roku do rąk klientów dostarczono w sumie aż 1,3 mln urządzeń, czyli ponad dwa razy więcej niż w poprzednich trzech miesiącach!
Mimo że nie jest to rekordowy wynik (na taki scenariusz nie ma praktycznie żadnych szans), to jednocześnie jest jednym z najlepszych w ostatnim czasie. Sony udowodniło więc, że jeszcze nie ma powodów, aby rezygnować z produkcji smartfonów. Tym bardziej, że działalność z tym związana nie przynosi już strat, tylko zadowalające zyski (dzięki znacznemu obniżeniu kosztów operacyjnych).