Pamiętacie jeszcze aferę antennagate? Jej bohaterem był iPhone 4, który tracił zasięg, bo według Apple klienci go „źle trzymali”? Teraz „złe trzymanie” smartfona może uchronić klientów VeloBanku przed utratą pieniędzy. W jaki sposób?
„Złe trzymanie” smartfona uchroni przed kradzieżą pieniędzy
VeloBank poinformował dziś o wprowadzeniu nowego rozwiązania, które ma stanowić dodatkowe zabezpieczenie. Jego celem jest niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba trzecia uzyska dostęp do pieniędzy klienta i na przykład przeleje je na swoje konto bez wiedzy właściciela środków.
Rozwiązanie to nazywa się weryfikacja behawioralna. Uczy się ono charakterystycznych cech korzystania z bankowości internetowej i aplikacji mobilnej oraz zapamiętuje, w jaki sposób klienci używają ekranu swojego smartfona, pod jakim kątem trzymają urządzenie, jak szybko piszą czy w jaki sposób korzystają z komputerowej myszki.
Jest to nie do podrobienia (w przeciwieństwie do chociażby podpisu) i może być skutecznym mechanizmem ochronnym. W sytuacji, gdy system weryfikacji behawioralnej wykryje, że na konto zalogowała się osoba trzecia, a nie jego faktyczny właściciel, wyśle powiadomienie o nietypowej sytuacji, wywoła dodatkową autoryzację lub nawet odrzuci wątpliwą transakcję.
Jak aktywować weryfikację behawioralną w VeloBanku?
Niektórzy mogą uznać ten mechanizm za godzący w ich prywatność, dlatego weryfikacja behawioralna jest opcjonalna – nie trzeba z niej korzystać. Warto jednak ją włączyć, ponieważ – jak zostało już zaznaczone – stanowi dodatkowy mechanizm ochronny, który może skutecznie uchronić przed kradzieżą pieniędzy z konta bankowego.
Weryfikację behawioralną można włączyć zarówno w bankowości internetowej, jak i aplikacji mobilnej w Ustawieniach – w tym celu należy przejść do sekcji Zgoda na weryfikację behawioralną w celu ochrony przed wyłudzeniami. Zgodę można wycofać w każdym momencie.
Bank podkreśla, że nie zbiera on informacji o kliencie, które dotyczyłyby tego, jakie hasła i teksty wpisuje, jakie strony odwiedza i jakie operacje wykonuje. Warto też wspomnieć, że weryfikacja behawioralna jest dostępna (od lat) również w innych bankach, m.in. BNP Paribas, ING Banku Śląskim i mBanku.