laptop mężczyzna man
(fot. pixabay.com)

Sztuczna inteligencja pomaga w śledzeniu wyników uczniów w kursach online

Obecna sztuczna inteligencja, która potrafi m.in. wychwycić pewne wzorce ze zbiorów danych, znajduje zastosowanie w kolejnych miejscach. Tym razem badacze z jej wykorzystaniem zbadali kursy online.

Platformy edukacyjne, które oferują kursy online, mogą być zbiorem wielu cennych danych. Informacje można wykorzystać do poznania zdolności i wydajności uczestników kursu, a następnie do usprawnienia systemu nauczania. W teorii, ulepszenie kursów powinno przynieść szybsze przyswajanie wiedzy, która zostanie podana w bardziej przystępny sposób.

Zbieranie danych z kursów online

Trójka badaczy z Uniwersytetu w Kopenhadze opublikowała artykuł, który opisuje śledzenie wzorców wśród uczniów uczestniczących w internetowym kursie. Dane z platformy Clio Online, jednego z największych dostawców treści dla szkół podstawowych w Danii, zostały zebrane i przetworzone dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji.

Badacze przeanalizowali fragment danych stworzony na podstawie zachowań ponad 14 tys. uczniów. Na jego podstawie wyodrębnili takie informacje, jak aktywność w szkole w porównaniu do godzin pozaszkolnych, czas spędzony na ćwiczeniach i czytaniu tekstów, czas poświęcony na pracę z różnymi tematami, średnia długość sesji online i wyniki z rozwiązywanych zadań.

Ruszają konsultacje społeczne w sprawie rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce

Następnie zebrane dane zostały wprowadzone do systemu z algorytmem, którego zadaniem było wychwycenie pewnych wzorców i przypisanie ich do grup uczniów. Okazało się, że uczniowie podczas pracy z przedmiotami ścisłymi spędzili nieproporcjonalnie dużo czasu na czytaniu. Z kolei w przypadku przedmiotów humanistycznych zauważono wyraźną korelację między wynikami i ilością czasu poświęconego na naukę i ćwiczenia.

Ponadto, badacze wskazują, że uczniowie pracujący głównie w domu nie byli najlepsi w swoich grupach rówieśniczych. Osoby, które korzystały ze wspomnianej platformy Clio Online w godzinach pozaszkolnych, nie osiągały wyższej wydajności w szkole, mimo poświęcenia czasu na naukę.

W przyszłości kursy online mogą być lepsze

Badacze zamierzają dalej rozwijać obecny projekt. Chcą zbierać kolejne dane, takie jak przykładowo wpływ rozwiązywania zadań samodzielnie lub z kolegami z klasy na wyniki w nauce. Ponadto, w przyszłych planach jest wdrożenie systemu, który pozwoli nauczycielom śledzić postępy klasy, a także dostosowywać plany zajęć do poszczególnych uczniów.

Niewykluczone, że prowadzone badania pozytywnie wpłyną również na same kursy. W przyszłości takimi zadaniami prawdopodobnie będzie zajmować się sama sztuczna inteligencja, która dostosuje kurs do możliwości konkretnej osoby. Powinno to sprawić, że uczniowie lepiej poradzą sobie z mniej lubianymi przedmiotami, a także zwiększą wydajność w nauce tematyki, w której osiągają dobre wyniki.

Polecamy również:

Namaluj mnie jak jedną z twoich francuskich dziewczyn, sztuczna inteligencjo

źródło: VentureBeat, Arxiv.org