Scania pochwaliła się swoim najnowszym projektem o nazwie AXL. Mamy do czynienia z pełni autonomiczną wywrotką, która została pozbawiona kabiny kierowcy.
Nadchodzą ciężarówki bez kierowcy
Niewykluczone, że jeszcze przed w pełni autonomicznymi osobówkami dostępnymi w każdym salonie, pojawią się ciężarówki prowadzone przez komputer. Jeśli ich cena nie będzie znacząco wyższa od tradycyjnych wersji, to szybko mogą znaleźć zastosowanie w wielu firmach.
Po pierwsze, komputer może pracować bez przerwy, nie licząc postojów na doładowanie akumulatorów lub uzupełnienie paliwa. Po drugie, koszty powinny znacznie niższe, szczególnie przy większych flotach pojazdów. Nie trzeba już bowiem martwić się o kierowców i pensje dla nich.
Autonomiczne ciężarówki mogą pojawić się szybciej niż się tego spodziewamy. Prace nad własnymi pojazdami prowadzi już wiele firm, w tym Tesla, Daimler i Volvo.
Scania AXL, czyli wywrotka bez kabiny
Jeszcze przed wyjazdem na publiczne drogi, autonomiczne ciężarówki mogą znaleźć zastosowanie na placach budowy, w kopalniach i innych bardziej kontrolowanych miejscach. Możliwe, że będą one różnić się od obecnych pojazdów i otrzymają wygląd zbliżony do Scanii AXL.
Dzięki koncepcyjnej ciężarówce Scania AXL robimy znaczący krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy samojezdne będą odgrywać naturalną rolę – mówi dyrektor generalny Scanii, Henrik Henriksson. T
Jak słusznie zauważa Scania, w przypadku pojazdów autonomicznych oprogramowanie jest ważniejsze od sprzętu. To w końcu ono odpowiada za podejmowane decyzje, wyznacza tor jazdy i stara się zadbać o bezpieczeństwo. Z kolei zadaniem sprzętu jest wyłącznie zebranie odpowiednich danych, które następnie są przetwarzane przez system i różne algorytmy. W związku z tym, Scania AXL otrzymała specjalny system sterowania i monitorowania, określany przez producenta inteligentnym rozwiązaniem.
Claes Erixon, szef działu badań i rozwoju w Scanii, dodaje, że firma ma już za sobą wdrożenie autonomicznych ciężarówek u wybranych klientów, ale obecnie każdy model posiada kierowcę bezpieczeństwa. Natomiast AXL nie ma kabiny, co przenosi całą odpowiedzialność na komputer i oprogramowanie. Scania zaznacza, że nie jest jeszcze gotowa, aby wprowadzić AXL do masowej produkcji. Obecnie jest to pojazd koncepcyjny, który najpewniej posłuży do rozwoju przyszłych technologii.
Co ciekawe, AXL nie jest elektryczny. Jak zaznacza producent, koncepcyjna wywrotka stanowi połączenie tradycyjnej i nowej technologii – silnika spalinowego i systemów autonomicznych. Pojazd zasilany jest biopaliwem.
źródło: Scania