Nikogo już nie dziwi status współczesnego samochodu jako narzędzia naszpikowanego technologią ułatwiającą lub umilającą podróż. Coś musi jednak tym wszystkim zarządzać. Samsung pokazał nowe chipsety, które odpowiadają za komfort i bezpieczeństwo w samochodzie.
Najważniejszy i najmocniejszy – Samsung Exynos Auto V7
Jest to chipset, którego głównym celem jest sterowanie systemami infotainment w samochodzie. Exynos Auto V7 korzysta z 8 rdzeni ARM Cortex-A76 z taktowaniem na poziomie 1,5 GHz oraz 11 rdzeni GPU ARM Mali G76. Procesor graficzny podzielono na dwie grupy. Trzy rdzenie obsługują centralne wyświetlacze i ekrany przezierne z rozszerzoną rzeczywistością (AR-HUD), reszta zajmuje się głównie CID (Central Information Display) i innymi ekranami.
Samsung podaje, że fizyczne rozdzielenie rdzeni „pozwala GPU wspierać różne systemy jednocześnie, zapewniając w tym samym momencie bezpieczniejszą pracę – jedna domena nie koliduje z drugą”. Dodatkowo, Exynos V7 wyposażono w NPU (Neural Processing Unit), czyli procesor głębokiego uczenia, który może zostać użyty do wirtualnego asystenta przetwarzającego dane audiowizualne – rozpoznawania twarzy, mowy czy gestów.
Ale to nie wszystko. Exynos Auto V7 wspiera do 4 wyświetlaczy i 12 kamer zapewniających informacje wspomagające kierowcę oraz pasażerów. System obrazowania wyposażono w korektor „złych pikseli”, kompresję dynamiki i dystorsję geometryczną, aby asystent parkowania lub widok 360° na ekranie oferował obraz pozbawiony szumów i wad optycznych. Nagłośnienie również nie jest obcym konceptem dla tego chipsetu. Cztery procesory HiFi powinny dostarczyć dobrą jakość dźwięku w piosenkach, filmach, czy grach. Do dyspozycji Exynos Auto V7 oddano 32 GB pamięci LPDDR4x z przepustowością na poziomie 68,3 GB/s.
Samsung zdaje sobie sprawę, że procesor samochodowy to nie tylko bajery dla kierowców i pasażerów. Exynos Auto V7 oferuje zabezpieczenie danych poprzez odizolowany procesor bezpieczeństwa, zapewnia sprzętowy klucz jednorazowego zaprogramowania (OTP – One Time Programmable) oraz fizyczną funkcję niemożliwą do klonowania (PUF – Physical Unclonnable Function). Dodatkowo chipset jest zgodny z wymogami bezpieczeństwa ASIL-B dla cyfrowych wskaźników. Wyposażono go również w jednostkę zarządzania usterkami (FMU – Fault Management Unit), która wykrywa i zarządza błędami, zapewniając bezpieczny status samochodu.
Exynos Auto T5123 i S2VPS01 – dla dodatkowych systemów
Exynos Auto T5123 to pierwsze rozwiązanie dla samochodów, które wprowadza łączność 5G, zarówno w trybie SA (standalone) jak i NSA (non-standalone). Prędkość pobierania wynosi 5,1 gigabitów na sekundę, dzięki czemu pasażerowie mogą korzystać w podróży ze streamingu wysokiej jakości lub wideorozmów. Chipset to także wsparcie interfejsu PCIe, pamięć LPDDR4x oraz wbudowany GNSS (Global Navigation Satelite System). T5123 spełnia wymogi dla komponentów samochodowych i przeszedł kwalifikację AEC-Q100.
S2VPS01 to jednostka, której głównym celem jest zarządzanie zasilaniem. Spełnia ona normę ISO 26262 i uzyskała certyfikację ASIL-B. Chipset zajmuje się przepływem energii elektrycznej i składa się z wysoce wydajnych trój- i dwufazowych przekształtników buck, low-dropout regulator (LDO) oraz zegaru czasu rzeczywistego (RTC). Aby zapewnić ochronę w trudnych warunkach termicznych i elektrycznych, S2VPS01 wyposażono w ochronę przepięciową (OVP), podnapięciową (UVP), zabezpieczenie przed zwarciem (SCP), nadprądowe, bezpiecznik termiczny, monitoring zegara oraz kontrolę wyjścia.
Exynos Auto V7 oraz T5123 są już w masowej produkcji. Pierwszy z nich używany jest w najnowszym oprogramowaniu Volkswagena – In-Car Application-Server (ICAS) 3.1, choć biorąc pod uwagę obecny kryzys półprzewodników, „masowa produkcja” w materiale prasowym Samsunga to dość mocne słowo.