Rzut oka w przeszłość i przyszłość tabletów internetowych (wideo)

Na pewno każdy z nas zastanawia się, jak tablety będą wyglądać za 15-20 lat. Czy technologia pójdzie tak bardzo naprzód, że ekrany dotykowe, dziś robiące furorę, ustąpią miejsca interfejsom sterowanym za pomocą myśli lub układu nerwowego? A może elektronika zostanie zintegrowana z ludzkim organizmem? Przyszłość kryje wiele niespodzianek i tajemnic.

Gawker, jeden z portali plotkarskich, znalazł gdzieś, chyba bardzo głęboko pod ziemią, bardzo ciekawy film przedstawiający wizję elektronicznej gazety. Zaprezentowane urządzenie wyglądem i funkcjami bardzo przypomina dzisiejsze tablety, a najbardziej – iPada. Co ciekawe, film pochodzi z roku 1994, ma więc 17 lat. To niesamowite, jak trafne okazały się przypuszczenia (życzenia?) naukowców dotyczące przyszłości elektroniki mobilnej.

Zajrzeliśmy w przeszłość, wiemy, czego spodziewano się po tabletach prawie dwie dekady temu. Teraz rzućmy okiem w przyszłość, na trendy mające rozwinąć się wśród użytkowników tych urządzeń.

YouGov przeprowadził badania mające na celu określenie trendów panujących na rynku tabletów oraz dokonanie prostych przypuszczeń ich dalszego rozwoju. Wyniki badania nie są zaskakujące: dzięki rosnącej popularności przenośnych komputerów, klientela stała się bardziej świadoma otaczających ją możliwości, a jej wymagania co do sprzętu elektronicznego zaczęły rosnąć.

1. 2012 będzie początkiem ery używania tabletów poza domem

Według niedawno opublikowanych przez nas statystyk, 82% procent posiadaczy tabletów używa ich tylko w domu. Sytuacja ta, według analityków, ma się zmienić w 2012 roku. Większość klientów kupuje tablet ze względu na jego mobilność, ale niewielu tak naprawdę z niej korzysta. Może wynika to ze wciąż trwającego procesu przyzwyczajania się do tabletu – nowego urządzenia, które nigdy wcześniej nie grało w naszych życiach tak ważnej roli, jak teraz.

2. Tablet to narzędzie ułatwiające handel

39% posiadaczy Apple iPada używa tabletu do robienia zakupów przez internet. Pozostałe 61% wykorzystuje go tylko do wyszukiwania interesujących artykułów i sam proces kupna dokańcza na komputerze stacjonarnym lub laptopie. To również ma się zmienić, ponieważ intuicyjność, prostota, łatwość dostępu do sieci i szybkość tabletów sprawią, że klienci będą coraz częściej korzystać z tych urządzeń, aby robić to, co dotychczas robili na swoich domowych blaszakach. Kwestią czasu jest tylko pojawienie się agentów nieruchomości, maklerów giełdowych, biznesmenów czy handlowców używających na co dzień, zamiast notatnika lub segregatora, tabletu dającego stały dostęp do sieci.

3. Typowy użytkownik tabletu będzie miał około 50 lat

Kto powiedział, że nowoczesne technologie są tylko dla młodych? Sam znam wielu 40-, 50-latków będących w branży od wielu lat i kochających komputery, smartfony i tablety. Nic więc dziwnego, przy rosnącej świadomości i wiedzy na temat technologii, że wiek przeciętnego użytkownika tabletu podniesie się do około 50 lat. W tym wieku ludzie są bardziej stateczni, skupieni i szukają wrażeń, których może dostarczyć im obcowanie z nowoczesną techniką.

4. Filmy wideo staną się standardem, nie luksusem

Czy jest wśród Was ktoś, kto nie ma na swoim tablecie ani jednego filmu wideo? Wątpię. Tablety, dzięki swoim dużym i wyraźnym ekranom, są idealne do tworzenia przenośnego minikina, którego możemy zabrać do znajomych i wspólnie obejrzeć filmowy hit sezonu. Wideo można pobrać z iTunes i Amazonu albo zobaczyć online na Netflixie lub Hulu. Także YouTube będzie pełniło większą i ważniejszą rolę: jeżeli wierzyć plotkom, na YT wkrótce pojawi się możliwość oglądania największych hitów kinowych bezpośrednio w przeglądarce, bez potrzeby długiego i mozolnego pobierania.

5. Tablet będzie uzupełnieniem innych platform, nie zamiennikiem

Steve Jobs podczas prezentacji iPada, określił go jako brakujące ogniwo pomiędzy smartfonem i laptopem. Stwierdzenie to będzie tylko rosnąć w siłę w niedalekiej przyszłości. Przeciętni użytkownicy iPada wolą przeglądać gazety w ich elektronicznej formie, bezpośrednio na iPadzie. Nie znaczy to jednak, że drukowany nakład tego samego czasopisma spada. Podobnie ma się sytuacja ze stosunkiem tabletu do komputera: tablet jest idealny urządzeniem do przeglądania internetu lub nawet grania w niewymagające gry, brakuje mu jednak wystarczającej mocy obliczeniowej i możliwości, aby dorównać komputerowi w wykonywaniu niektórych, wymagających zadaniach.

6. Dzielenie się informacjami będzie mieć duży wkład w rozwój tabletów

Jak wynika z badań, 16% posiadaczy iPada mieszka w gospodarstwie, w którym znajduje się więcej niż jeden tablet. Dzieje się tak dlatego, że urządzenie to zaprojektowane jest raczej do użytku przez jedną osobę, właściciela, i zwykle nie obsługuje profili umożliwiających personalizację przez innego użytkownika.

7. Tablet i smartfon w końcu będą żyć w symbiozie

Rozwój tabletów, co da się łatwo zauważyć, spowodował wprost proporcjonalny rozwój smartfonów. Wielu, w tym ja, nawet przypuszczało, że wkrótce nastąpi fuzja tych dwóch rodzajów urządzeń, jednak wszystko wskazuje na to, że byliśmy w błędzie. Producenci aplikacji na smartfony do tej pory stali na niepewnym gruncie, ponieważ nie wiedzieli, czego tak naprawdę oczekują użytkownicy. Wraz z pojawieniem się tabletów sytuacja uległa zmianie. Dziś wiadomo, że typowy użytkownik smartfona potrzebuje aplikacji, które błyskawicznie dostarczą mu informacji lub rozrywki, której potrzebuje w danym momencie. Natomiast użytkownik tabletu ma większe wymagania, szuka czegoś, co pozwoli mu na dłuższą zabawę z urządzeniem. Tak wyraźny podział rynku aplikacji doprowadzi do równomiernego rozwoju obu segmentów.

źródło
źródło
źródło

Exit mobile version