O łączności bezprzewodowej można pisać bardzo dużo. Wiele firm z uporem godnym lepszej sprawy pompuje tę technologię, jednak port słuchawkowy nadal ma bardzo duże grono zwolenników. Mało tego, w ostatnim roku kilka urządzeń stanęło w obronie wysłużonego standardu, implementując go w swoich flagowcach. Jak wpłynie to na rynek?
Raport, za którym stoi Counter Point Research, nie pozostawia złudzeń. Mimo, że wiele osób ceni sobie łączność po kablu, to jej kres zdaje się być tylko kwestią czasu. Raport sugeruje, że do roku 2020 globalny rynek słuchawek bezprzewodowych urośnie aż do 129 milionów. To sporo, zwłaszcza jeśli przypomnimy sobie, że w 2018 roku łączny popyt na tego typu dobra wymagał wypuszczenia na rynek jedynie 48 milionów słuchawek bezprzewodowych.
Kluczową rolę w scenariuszu przypisano Apple. Najnowsze AirPodsy, które powinny zadebiutować już wkrótce, mają wynieść firmę na wyżyny, pozwalając jej zdominować 75% rynku słuchawek bezprzewodowych. Apple musi mocno promować kolejną generację AirPodsów, aby odkuć się nieco za niedawne tąpnięcie w sprzedaży iPhone’ów. Swoją rolę do odegrania będą miały też takie firmy, jak Samsung, Sony, Bose, Jabra czy Huawei. Raport prognozuje, że kwestią czasu jest wejście w ten segment rynku kolejnych firm. Jest o co walczyć, bowiem zdaniem analityków do 2021 roku rynek słuchawek bezprzewodowych osiągnie wartość zbliżoną do 27 mld dolarów.
W tle pojawiają się oczywiście firmy, które skorzystają na tej technologii pośrednio. Można sobie wyobrazić, że producenci akumulatorów, czujników, układów scalonych czy przetworników dźwięku już zacierają ręce, mając przed oczyma wielkie zyski. Mimo tak optymistycznych prognoz, nie do końca jestem przekonany o tym, czy w najbliższych latach ostatecznie pożegnamy się z portem audio oraz kabelkami. Rynek potrafił już kilka razy zaskakiwać.
Jak sądzicie, przyszłość to słuchawki bezprzewodowe? A może nadal pozostaniecie wierni Waszym starym słuchawkom? Dajcie znać w komentarzach ;)
źródło: Counter Point Research przez gsmarena
zdjęcie główne: Apple AirPods, fot: producenta