Wydajność
Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T jest wyposażony w sześciordzeniowy, dwunastowątkowy procesor i7-8750H. Do kompletu zamontowane jest 16 GB pamięci RAM DDR4 2666 MHz i grafika RTX 2060 z 6 GB pamięci GDDR5. W teorii nie powinniśmy narzekać na wydajność takiego zestawu. Jak natomiast jest w rzeczywistości?
Aby to sprawdzić zainstalowałem znane już z wcześniejszych testów praktycznych World of Warships i Wiedźmina 3. Do kompletu doszedł także (po raz pierwszy) Battlefield V oraz Anthem. Testy syntetyczne zostały przeprowadzone za pomocą programów 3D Mark Pro, PC Mark 10 Pro, Cinebench R15 oraz (dla zachowania zgodności z poprzednimi) PassMark. Prędkość podsystemu dyskowego zmierzyłem programami ATTO Disk Benchmark oraz CrystalDiskMark.
Wydajność w grach
Na pierwszy ogień poszedł, tradycyjnie już, Wiedźmin 3. Po ustawieniu maksymalnych możliwych detali, z wygładzaniem krawędzi i HBAO+, gra utrzymywała dość stabilnie 60-70 klatek na sekundę. W najgorszym momencie podczas walki spadło do 55 fps, najwyższy wynik, jaki zauważyłem, doszedł do 90 fps podczas oglądania morskiej scenerii na Skellige.
World of Warships utrzymywał przeciętnie 60-70 fps podczas rozgrywki w Full HD, choć spadki sięgały czasem do 50 fps. Próba przełączenia się na zewnętrzny monitor i rozdzielczość 4K przyniosła gwałtowny spadek do około 20 fps – silnik gry nie jest zoptymalizowany do pracy wielordzeniowej i CPU okazał się wąskim gardłem.
Battlefield V testowałem dwukrotnie w trybie kampanii. Na ustawieniach domyślnych uzyskiwałem przeciętnie 60-80 fps. Po włączeniu wymagającego obliczeniowo raytracingu prędkość spadła dość wyraźnie, uzyskując w najgorszym momencie zaledwie 35 fps – przeważnie jednak było to 45-60 fps. Czy poprawa jakości obrazu po włączeniu śledzenia promieni uzasadnia granie z niższym klatkażem – rzecz gustu.
Anthem
Grę uruchamiałem na testowanej maszynie w ustawieniach Ultra. Rozrzut osiąganych wyników okazał się zaskakująco duży – od 30 fps do 110 fps, w zależności od poziomu skomplikowania sceny i dynamiki akcji. Na szczęście najbardziej drastyczne spadki należały jednocześnie do najrzadszych i gra typowo utrzymywała między 45 a 70 fps. Sytuacja najprawdopodobniej będzie ulegać poprawie w miarę pojawiania się kolejnych poprawek do gry i zoptymalizowanych sterowników.
Testy syntetyczne
3D Mark Pro:
- Timespy: 5675 pkt (Test 1: 37,10 fps, Test 2: 32,71 fps)
- Port Royal: 2977 pkt (13,79 fps)
- Fire Strike: 13661 pkt (Graphics Test 1: 70,83 fps, Graphics Test 2: 60,81 fps, Physics Test: 48,49 fps)
- NVIDIA DLSS feature test (DLSS OFF: 13,95 fps, DLSSS ON: 20,50 fps)
PC Mark 10 Pro
PC Mark 10 Extended: 6282 pkt (Essentials: 8 319 pkt, Productivity: 7 051 pkt, Digital Content Creation: 6 478 pkt, Gaming: 11 074 pkt)
Cinebench R15
OpenGL: 88,36 fps, CPU Multi Core: 1205, CPU Single Core: 165, MP Ratio: 7,30x
PassMark
PassMark Rating 5480,4 pkt (CPU Mark: 12240 pkt, 2D Graphics Mark: 837,6 pkt, 3D Graphics Mark 10459,2 pkt, Memory Mark: 2467,1 pkt, Disk Mark 9638,9 pkt)
ATTO Disk Benchmark
Ponieważ testowana maszyna ma dwa dyski, pomiary przeprowadzone zostały dla obu. O ile relatywnie słaba wydajność dysku hybrydowego nie budzi żadnych wątpliwości (mechaniczny dysk nawet z dodaną pamięcią SSD służącą jako cache na pewno nikogo nie zadziwi transferami), o tyle bardzo przeciętna, jak na klasę maszyny, wydajność zastosowanego dysku SSD M.2 NVMe Western Digital SN520 z pamięciami 3D TLC NAND może dziwić, zwłaszcza, jeśli się pamięta, że w mniejszych i starszych komputerach Strix II Asus stosował dyski Toshiby ze zbliżoną prędkością zapisu, ale z odczytem lepszym o prawie 1 GB/s. Nie rozumiem takiego posunięcia i daję za to duży minus.
Crystal Disk Mark
Czas i kultura pracy
Maszyna o takich parametrach jak Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T na pewno nie będzie błyszczała w testach czasu pracy na akumulatorze. Producent zastosował baterię czterokomorową o pojemności 66 Wh. Podczas pisania z ekranem ustawionym na 40% wystarczała ona na prawie 3 h pracy, co nie jest wynikiem rewelacyjnym. Anthem wciągał baterię w tempie znacznie wyższym – przy ręcznym ustawieniu trybu pracy na High Performance (a warto o tym pamiętać, gdyż odpięcie od zasilania automatycznie przełącza na inny profil oszczędzania baterii), alarm o braku prądu pojawił się po mniej więcej 40 minutach gry. Poniżej wyniki testu Battery Eater:
Test „Classic”: 2 h 23 min 15 sek
Test „Reader”: 4 h 55 min 34 sek
Maszyna ma trzy tryby pracy wentylatora: Silent, Balanced i Turbo. Domyślnym trybem jest Balanced dla zasilania z sieci i Silent podczas pracy na baterii. Kultura pracy stoi na bardzo dobrym poziomie, o ile ograniczymy się do zadań niewymagających obliczeniowo. Wentylator pozostaje wtedy praktycznie niesłyszalny. Sytuacja ulega zmianie podczas grania – już w trybie pośrednim wentylatory rozkręcają się do prawie 5 tysięcy obrotów, przez co ich szum jest już wyraźnie słyszalny, choć szczególnie nie przeszkadza.
W trybie Turbo natomiast maszyna może rozkręcić wentylatory do 6300 obrotów i usiłuje wtedy odlecieć z biurka. Nie wyobrażam sobie dłuższej zabawy w tych warunkach bez słuchawek – komputer słychać wyraźnie z drugiego pokoju. A niestety z hałasem będziemy mieli do czynienia raczej często – podczas gry w Anthem i Battlefielda temperatura CPU momentalnie rosła do 90, a GPU do 70 stopni Celsiusza i działo się tak nawet, gdy chłodzenie pracowało z maksymalną wydajnością. Oznacza to niestety throttling termiczny, na szczęście w praktyce niezbyt zauważalny podczas rozgrywek. Na szczęście mniej wymagające tytuły traktują sprzęt trochę delikatniej.
Podsumowanie
Asus ROG Strix Scar II GL704GV-EV024T to pierwszy komputer z GPU zdolnym do raytracingu, jaki miałem okazję testować. Nie mogłem narzekać na wydajność w grach, choć w portfolio producenta jest to zaledwie średniak. Trochę dolegliwy okazał się poziom hałasu w najbardziej wymagających produkcjach i (na szczęście) nieznaczny throttling termiczny – są to zarazem najpoważniejsze problemy z jakim miałem do czynienia. W praktyce maszyna jest solidna, ma dobry ekran o bardzo porządnej jasności i odwzorowaniu kolorów, wygodną klawiaturę, interesujący wystrój zewnętrzny – w zasadzie jest to sprzęt bez większych wad. Entuzjazm może trochę studzić cena, która nie należy do najniższych.
Spis treści:
1. Wstęp. Specyfikacja. Ekran. Porty. Klawiatura i touchpad
2. Wydajność w grach. Testy syntetyczne. Czas i kultura pracy. Podsumowanie