Nałożone przez Stany Zjednoczone sankcje, których administracja prezydenta Joe Bidena nie zamierza łagodzić, spowodowały, że Huawei musiał diametralnie zmienić swoją strategię i ofertę. Najnowsze dane pokazują, że producent przeszedł tę próbę pomyślnie, mimo że wiele osób postawiło na nim krzyżyk.
Wyniki finansowe Huawei za 2021 rok są imponujące
Huawei był i wciąż jest kojarzony przede wszystkim jako producent smartfonów, mimo że biznes ten ma znacznie mniejsze znaczenie niż przed nałożeniem sankcji. Chiński gigant nie rezygnuje z niego, aczkolwiek obecnie jego oferta jest mocno ograniczona. Jednocześnie zaczął licencjonować projekty własnych smartfonów firmom trzecim – pozwala mu to kontynuować działalność w tym segmencie i zapewnia przychody z niej. Chętnych bowiem nie brakuje – na rynku pojawia się coraz więcej modeli, zaprojektowanych przez Huawei, ale z logo innych firm na obudowie.
Huawei opublikował raport finansowy za 2021 rok, z którego wynika, że przychody za miniony rok wyniosły 636,8 mld juanów, a zysk netto 113,7 mld juanów. Największą część przychodów, bo aż 44,2% (281,5 mld juanów), wygenerowała działalność biznesu, związanego z branżą telekomunikacyjną i operatorską. Za kolejne 38,2% (243,4 mld juanów) przychodów odpowiada biznes urządzeń konsumenckich. Trzeba jednak zauważyć, że ten ostatni zaraportował przychody niższe aż o 49,6% niż w 2020 roku, co bezpośrednio jest związane z ograniczeniem działalności, wynikającym z amerykańskich sankcji.
Największą część przychodów – aż 64,9% (413,3 mld juanów) wygenerowano w Chinach. Region EMEA, który obejmuje m.in. Europę, odpowiadał za 20,6% przychodów. W obu przypadkach, podobnie jak w Azji Pacyficznej i Amerykach, odnotowano spadek przychodów rok do roku (tylko w Państwie Środka o 30,9%, a w obszarze EMEA o 27,3%).
Patrząc na same przychody, można dojść do wniosku, że „Huawei się kończy”, ponieważ spadły one rok do roku aż o 28,6%. To jednak nieprawda – firma jest w lepszej kondycji niż mogłoby się wydawać tym, którzy postawili na niej krzyżyk. W 2021 roku zysk netto wyniósł bowiem aż 113,718 mld juanów i był o – uwaga – 75% wyższy niż w roku 2020 (i jeszcze wyższy niż w latach poprzednich).
Huawei jest zatem w doskonałej kondycji finansowej. Świadczy o tym nie tylko bardzo wysoki zysk netto, ale też imponująco wysoka marża operacyjna, która w 2021 roku wyniosła aż 19,1%. Dla porównania, w 2020 roku było to 8,1%, w 2019 – 9,1%, w 2018 – 10,2%, a w 2017 – 9,3%. Chiński gigant, pomimo ogromnie niższych przychodów, był w stanie wypracować znacznie wyższy zysk netto i osiągnąć marżę na blisko 2,5x wyższym poziomie niż rok wcześniej.
Z raportu wynika, że Huawei nie musi się martwić o przetrwanie. Firma udowodniła, że nawet pomimo wielu przeciwności jest w stanie kontynuować działalność w niesprzyjających okolicznościach biznesowych. Prawdopodobnie mało kto by się jednak spodziewał, że osiągnie tak rewelacyjne wyniki finansowe w 2021 roku.
Na koniec warto jeszcze dodać, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat Huawei zainwestował w badania i rozwój ponad 845 mld juanów, a w 2021 roku wydatki na R&D stanowiły 22,4% całości przychodów. Ponadto w ubiegłym roku 54,8% wszystkich pracowników (107000) pracowało w działach rozwojowo-badawczych. Do tego na koniec ubiegłego roku firma posiadała ponad 110 tysięcy aktywnych patentów w ponad 45 tys. rodzinach patentowych.