Firma Epic Games, czyli twórcy najnowszego silnika graficznego Unreal Engine 5, zaprezentowali efekty swojej pracy. Oprócz kilku minutowego filmiku, deweloperzy zdecydowali się udostępnić testową wersję silnika dla twórców gier, animacji i filmów na całym świecie. Prezentacja możliwości UE5 zapiera dech w piersiach!
Epic z możliwościami
Trzeba przyznać, że firma Epic Games ma ostatnimi czasy znakomity okres. Fortnite to istny strzał w dziesiątkę, który zdetronizował PUBG na niebywale trudnym gruncie, jakim są tytuły z kategorii battle-royale. Gra ma gigantyczną baza graczy i przynosi ogromne zyski, nawet pomimo starcia z Apple i kilkoma innymi problemami po drodze. Dodając do tego świetne wyniki Epic Games Store, wydaje się, że spółka może spać spokojnie.
Unreal Engine 5 pokazuje pazur
Najnowsza wersja silnika graficznego od Epic, czyli Unreal Engine 5 została zaprezentowana w ubiegłym roku. Pierwotna data premiery została wyznaczona na koniec 2021 roku, jednakże już teraz wiadomo, że z racji trudniej sytuacji na świecie i okresu, w którym większość deweloperów musiała pracować zdalnie, nie uda się dotrzymać tego terminu. Pełna wersja silnika ma zadebiutować na początku 2022 roku. Teraz natomiast twórcy zdecydowali się oddać UE5 w ręce innych deweloperów – w ramach wczesnego dostępu, aby mogli oni się zapoznać z narzędziem.
Epic Games przygotował szereg zupełnie nowych funkcji, które mają wykorzystać potencjał drzemiący w konsolach najnowszej generacji, jak i najnowszych PC-tach. Możliwości silnika zaprezentowano w ramach krótkiego, grywalnego dema o nazwie Valley of the Ancient. Całość wraz z dokumentacją waży około 100 GB i jest już dostępna dla testerów.
Jedną z najważniejszych nowości Unreal Engine 5 jest technologia o nazwie Nanite, która pozwala budować realistyczne krajobrazy z niespotykaną dotąd ilością geometrycznych detali, co dobrze pokazuje demo silnika. Narzędzie pozwala na import roboczych wersji obiektów w wysokiej rozdzielczości, a także wykonanych skanów terenów, co pozwala unikać długiej i męczącej obróbki, i jednocześnie zachować sporą ilość oryginalnych szczegółów.
Druga znacząca zmiana to debiut systemu Lumen, który oferuje w pełni dynamiczne globalne oświetlenie. Dzięki jego zastosowaniu, twórcy nie będą musieli tworzyć skomplikowanych i czasochłonnych map oświetlenia.
Grafika to jedno, ale ważna jest też wysoka wydajność. Tym zająć się ma system TSR (Temporal Super Resolution), który pozwoli na wyświetlanie obrazu w jakości 4K, na systemach pracujących w dużo niższej rozdzielczości. Funkcja ta zastąpić ma Temporal Anti-Aliasing używany we wcześniejszych wersja silnika. Co bardzo istotne, TSR dostępny będzie także na konsolach najnowszej generacji, a nie tylko na PC.
Unreal Engine 5 tworzony jest z myślą o najnowszych pecetach i konsolach. Nie znaczy to jednak, że nie skorzystają także posiadacze starszych sprzętów. Nowa odsłona silnika ma działać także na konsolach ubiegłej generacji, w tym na Switchu. Pojawi się także wersja za wsparciem dla Androida, iOS, Maców i Linuxa. Wspomniane technologie Nanite i Lumen będą jednak dostępne wyłącznie na komputerach z Windowsem 10, Xbox Series X/S i PS5.