Wśród często pojawiających się opinii wyraźnie popularne jest stwierdzenie „zabójca Tesli”. Oto nowy w pełni elektryczny samochód Porsche Taycan, który zachwyca osiągami i technologią.
Porsche Taycan Turbo S oraz Taycan Turbo
Taycan jest niezwykle ważny dla producenta ze Stuttgartu. Zapowiada ona elektryfikację sportowych samochodów, które do niedawna słynęły z mocarnych silników spalinowych. Natomiast teraz Porsche coraz częściej stawia na hybrydy i zaczyna przygodę z elektrykami.
Porsche Taycan na początku pojawi się w dwóch podstawowych wariantach – Taycan Turbo S i Taycan Turbo. Oba są przedstawicielami gamy Porsche E-Performance, a zarazem należą do grona najmocniejszych aut seryjnych, jakie producent ma obecnie w swojej ofercie. Z kolei słabsze odmiany modelu Taycan, również z napędem na wszystkie koła, pojawią się jeszcze w tym roku. Pierwszą wersją, która dołączy do portfolio, będzie Taycan Cross Turismo. Jego debiut wyznaczono na koniec przyszłego roku.
Jak wspomniałem we wstępie – Taycan, jak przystało na samochód wyprodukowany przez Porsche, zachwyca osiągami. Topowy wariant Taycan Turbo S w trybie overboost, w połączeniu z systemem Launch Control, może generować moc do 560 kW (761 KM). Natomiast słabszy Taycan Turbo to 500 kW (680 KM).
Sprint do setki w Taycan Turbo S trwa 2,8 s, natomiast Taycan Turbo potrzebuje na to 3,2 s. Jeśli chodzi o zasięg, to wariant Turbo S oferuje do 412 km, a Turbo do 450 km (w każdym przypadku zgodnie z WLTP). Maksymalna prędkość obu czteronapędowych samochodów wynosi 260 km/h.
Porsche chwali się, że wystarczy niewiele ponad 5 minut, aby na stacji ładowania o wysokiej mocy naładować akumulator w stopniu zapewniającym pokonanie nawet 100 kilometrów (zgodnie z WLTP). W idealnych warunkach czas „tankowania” akumulatora w zakresie od 5 do 80% stanu naładowania wynosi 22,5 minuty.
Nowoczesne rozwiązania widać również w środku
Możliwości dostępnych ekranów i systemu infotainment mogliśmy poznać już wcześniej. Tuż za kierownicą, zamiast analogowych zegarów, Taycan posiada zakrzywiony ekran o przekątnej 16,8 cala. Co ciekawe, na krawędziach tego zakrzywionego wyświetlacza znajdą się pola dotykowe służące do obsługi oświetlenia i funkcji związanych m.in. z pracą zawieszenia.
Drugi ekran umieszczony jest na środku deski rozdzielczej. Ma on 10,9 cala i jest sercem systemu infotainment. Opcjonalny ekran może znaleźć się również po stronie pasażera, aby zapewnić mu wygodny dostęp wybranych funkcji pojazdu. Kolejny ekran ma 8,4 cala, znajduje się tuż pod tym centralnym i służy m.in. do sterowania klimatyzacją.
Ponadto, jeśli właściciel zdecyduje się na opcjonalną, czterostrefową klimatyzację, to z tyłu umieszczony zostanie kolejny dotykowy panel. Ekran o przekątnej 5,9 cala z opcją informacji zwrotnej umożliwi obsługę systemu infotainment z tylnych siedzeń.
Porsche Taycan – ceny
Nowe Porsche Taycan Turbo oraz Porsche Taycan Turbo S można już zamawiać. Ich ceny zaczynają się od odpowiednio 650 tys. i 790 tys. zł.
Polecamy również:
Porsche Taycan z natywną obsługą Apple Music. Poproszę taką funkcję w innych samochodach
źródło: materiały prasowe