Nasze preferencje zakupowe kształtuje bardzo dużo czynników. Oczywiście dużo zależy też od tego, jaki w ogóle mamy wybór. Między innymi dlatego przekrój rynku smartfonów w Polsce i Stanach Zjednoczonych tak bardzo się między sobą różni.
Rynek smartfonów – Polska vs USA
Nie jest żadną tajemnicą, że na sposób wybierania smartfonów przez mieszkańców Stanów Zjednoczonych ma wpływ specyficzny kształt rynku mobilnego w tym kraju. Nieobecni są na nim tacy producenci elektroniki jak Huawei, a innym firmom prężnie działającym w Chinach, jest niezwykle trudno działać na Ameryce Północnej. Jedną z nielicznych firm, którym się to udało jest OnePlus.
Jak podaje Counterpoint Research, ogólna sprzedaż smartfonów w USA spadła w ciągu roku o 6%, choć na przekrój najważniejszych producentów urządzeń mobilnych nie miało to ogromnego wpływu. W statystykach króluje Apple, a drugi w kategorii jest Samsung. Całkiem niezłe udziały w pierwszym kwartale 2022 roku zyskała Motorola, podwajając swoją obecność na amerykańskim rynku. Reszta producentów to drobnica.
Gdyby porównać to z polskim poletkiem, widzimy wyraźne różnice. Silną obecność zaznaczają u nas chińskie marki, nie mówiąc już o tym, że w statystykach dominuje Samsung na spółkę z Xiaomi. Apple majaczy gdzieś w tle.
Tablety iPadami stoją
Jeszcze większą przewagę Apple w USA widać na rynku tabletów. Tam konkurencja niemalże nie istnieje – ponad połowa tego typu urządzeń to iPady. Niektórzy mają Galaxy Taby od Samsunga i korzystają ze sprzętu Amazonu.
Taka przepaść nie jest widoczna w Polsce. Co prawda Samsungowi powodzi się u nas wybitnie, ale sporo urządzeń na rynku to konstrukcje Huawei, a także iPady od Apple. W ogonku wlecze się gdzieś jeszcze Lenovo.
Oczywiście nie są to oficjalne dane sprzedażowe, a informacje, które udało się zgromadzić zewnętrznym specjalistom. Mogą ukazywać dość ogólny obraz rynku urządzeń elektronicznych. O bardziej precyzyjne informacje trzeba by było prosić poszczególne marki, a te nie zawsze chętnie odkrywają karty.
Jednak nawet tak „ograniczone” zestawienie ukazuje kluczowe różnice między amerykańskim a polskim rynkiem mobilnym. W miarę upływu czasu ze słupków udziału smartfonów i tabletów w Polsce będzie znikać Huawei. Pytanie – kto zajmie miejsce tego producenta?