Spotkaliście się z telefonicznym scamem? Jeśli raport firmy Orion, która dostarcza filtry antyspamowe operatorom komórkowym (między innymi T-Mobile oraz Virgin Mobile), się sprawdzi, będziecie zmuszeni się do niego przyzwyczaić. Szacuje ona, że 44,56% wszystkich połączeń do 2019 roku może być próbą oszustwa.
Firma ogłosiła, że 29,2% połączeń w 2018 roku to scam. Najpopularniejsza metoda oszustw to „dzielenie się otoczeniem”, gdzie numer telefonu oszusta wydaje się mieć ten sam numer kierunkowy, co odbiorcy. Blokowanie scamu jest niezwykle nieskuteczne w przypadku tego typu połączeń, a przy tym niebezpieczne, między innymi dlatego, że usypia czujność potencjalnej ofiary.
Cała ta sprawa nie powinna być w żaden sposób zaskakująca, ale warto zobaczyć twarde dane, na temat tego rosnącego trendu. Firma ma nadzieję, że uczenie maszynowe może zostać wykorzystane do wykrywania i blokowania tego typu połączeń już na poziomie sieci. Pewne jest natomiast to, że problem nie zostanie rozwiązany w najbliższym czasie.
„Rok po roku, epidemia oszustw na konsumentów osiąga rekordowe poziomy, a oszuści coraz bardziej naruszają naszą prywatność na nowych ekstremach” – powiedział Charles D. Morgan, dyrektor generalny w firmie First Orion.
Co prawda przytoczone statystyki dotyczą głównie Stanów Zjednoczonych, jednak nie możemy bagatelizować tego problemu w Europie. Zwiększenie świadomości konsumentów o możliwościach oszustów zdecydowanie zwiększy czujność użytkowników.
Niech każdy taki raport, czy informacja w mediach o kolejnym wyłudzeniu „na wnuczka” (co jest chyba jedną z popularniejszych metod oszustwa telefonicznego w Polsce), przypomina nam o tym, że telefonia komórkowa, oprócz ogromnych zalet, niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo.
A Wy, w jaki sposób radzicie sobie ze wszelkiego rodzaju scamem wszechobecnym we współczesnym świecie?
Źródło: Android Police