Ostatnie miesiące, a nawet już lata, nie są łaskawe dla mieszkańców Polski (i nie tylko). Wydawałoby się, że w dobie wysokiej inflacji i drożyzny Polacy ograniczają wydatki na elektronikę, a tymczasem zaobserwowano coś zupełnie odwrotnego.
Polacy chętnie kupują nową elektronikę
Firma Admitad przeanalizowała ponad 9 mln zamówień online z globalnego rynku, pochodzących od ponad 360 marek, a także najpopularniejszych platform, w tym Allegro i AliExpress. Okazuje się, że od początku 2023 roku Polacy dokonali aż o 15% więcej zakupów online w segmencie elektroniki i zwiększyli swoje wydatki na te produkty o 22%.
To znacznie więcej niż wynosi światowa średnia, ponieważ globalnie liczba zamówień w kategorii elektronika wzrosła o 9%. Jednocześnie kwota, przeznaczana przez kupujących na elektronikę, była już o zaledwie 5% większa. Średnia wartość zakupów spadła jednak z 85 do 68 dolarów, czyli aż o 20%.
Jak podkreślił Mateusz Łukianiuk, country manager firmy Mitgo, do której należy sieć Admitad, w kontekście inflacji, która podnosi średnią wartość zamówienia widać, że klienci w tym roku często wybierają tańsze zamienniki lub rezygnują z większych zakupów, odkładając je na później lub naprawiając poszczególne komponenty, zamiast kupować nowe urządzenia.
Za pośrednictwem jakich platform najczęściej kupowana jest elektronika?
Klienci coraz częściej kupują elektronikę za pośrednictwem aplikacji mobilnych – w 2023 roku liczba transakcji była już dwukrotnie większa niż rok wcześniej. Co ciekawe, podobny wzrost zaobserwowano również w przypadku… stron oferujących kody rabatowe.
Najczęściej do zakupu elektroniki skłaniają artykuły i inne formaty na platformach contentowych i mediach internetowych (24,8%). Podobnie skutecznie robią to media społecznościowe (23,6%). Znaczący udział wśród głównych kanałów sprzedaży w branży elektronicznej mają też strony partnerskie i usługi cashback, czyli pozwalające odzyskać część wydanej kwoty.
Eksperci z Admitad przypominają, że przed nami kilka festiwali zakupowych, takich jak Dzień Singla, Black Friday i Cyber Monday, lecz jednocześnie spodziewają się, że w nadchodzącym kwartale wzrost w branży elektronicznej najprawdopodobniej wyhamuje.