Wydawać by się mogło, że osoby młode – określane jako pokolenie Z – to najlepiej obeznani w cyfrowym świecie ludzie. Wygląda na to, że obycie w takiej wirtualnej sferze nie chroni przed oszustwami. Z raportu firmy Revolut wynika, iż to właśnie najmłodsi dorośli najczęściej padają ofiarami scamu.
Pewne siebie pokolenie Z najczęściej pada ofiarami scamu
Badania na na temat oszustw i wyłudzeń przeprowadzonych przez firmę Revolut przełamują stereotypy i udowadniają, że to wcale nie osoby starsze najczęściej są ofiarami oszustów i naciągaczy.
Według udostępnionego raportu wszelkie ataki przebiegają z podobną częstotliwością na osoby starsze, jak i młodsze. Aż 19% osób z grupy wiekowej od 18 do 24 roku życia twierdzi, że jest w stanie zauważyć próbę oszustwa, a 32% uważa, iż wykryje fałszywą reklamę w social mediach. Takie samo zdanie z grupy osób nieco starszych – powyżej 45 roku życia – ma zaledwie 8 i 9% pytanych. Wbrew pozorom, ta pewność siebie u osób z gen-Z nijak ma się do rzeczywistości.
Z przedstawionych przez Revolut danych wynika, że pierwsze miejsce na liście grup, które padły ofiarą oszustwa od 1 lipca 2023 do 14 maja 2024 roku, zajęły osoby z pokolenia Z, czyli urodzeni w latach 1995-2010. Spośród wszystkich zaatakowanych aż 36% należało do grona gen-Z.
Za najmłodszymi dorosłymi znalazło się pokolenie X (26%), czyli urodzeni w latach 1965-1980. Dalej w kolejności pojawili się millenialsi, inaczej nazywani też pokoleniem Y (23%) – urodzeni w latach 1981-1994, a dopiero na końcu uplasowali się Baby Boomers lub też boomersi (15%) – urodzeni w latach 1946-1964. Oznacza to, że w ciągu raportowanych miesięcy ofiarami ataków w aż 58% padały młode osoby dorosłe poniżej 43 roku życia.
Na jakie kwoty naciągali oszuści?
Z raportu wynika również, że pokolenie Z, choć częściej dawało się oszukać, średnio traciło niższe kwoty – na poziomie około 5 tysięcy złotych. Z kolei millenialsów udawało się oszukać na około 23 tysiące złotych, a osoby z pokolenia X na około 19 tysięcy złotych. W tym wyścigu o najwyższe kwoty wygrali jednak boomersi – osoby starsze przekazywały w ręce oszustów około 146 tysięcy złotych.
Najczęstszym sposobem oszustw w przypadku pokolenia Z, Y i X był atak rozpoczęty za pomocą mediów społecznościowych. Natomiast boomersi często nacinali się na fałszywe strony internetowe oraz byli oszukiwani przez telefon.
Nazwa pokolenia | Baby Boomers Boomersi | Pokolenie X | Pokolenie Y Millenialsi | Pokolenie Z Gen-Z |
Lata | 1946-1964 | 1965-1980 | 1981-1994 | 1995-2010 |
Oszustwo przez social media | 19% | 29% | 38% | 37% |
Oszustwo przez fałszywe strony | 25% | 11% | 13% | 13% |
Oszustwo przez telefon | 6% | 7% | 0% | 0% |
Firma Dynata wykonała badania na zlecenie banku Revolut, które zostały opublikowane w ramach Revolut Fraud Report.