Poczta Polska nie cieszy się zbyt dobrą opinią wśród Polaków, ale sama sobie na taką zapracowała. Mimo wszystko stara się odmienić swój wizerunek, doganiając konkurencję, jednak robi to w iście ślimaczym tempie – narodowemu operatorowi nie udało się dotrzymać terminów.
Polacy uwielbiają automaty paczkowe i będzie ich coraz więcej
Z samych tylko Paczkomatów InPostu korzysta już co czwarty mieszkaniec Polski (jest ich już ponad 19000), a ponadto Polacy mogą odbierać również przesyłki z ponad 2000 automatów paczkowych Allegro One Box. DHL też sukcesywnie uruchamia tego typu maszyny – aktualnie ma już kilkaset DHL POP BOX-ów, a docelowo chce, by było ich nawet kilka tysięcy. Do tego swoją sieć tego typu maszyn rozwija Orlen – jak przekazuje serwis Wiadomości Handlowe, do końca 2022 roku do dyspozycji klientów będzie 2000 urządzeń, a do końca 2023 roku nawet 4600. DPD także stawia automaty paczkowe – DPD Pickup Station.
Dodatkowo klienci mogą odbierać swoje paczki w tzw. punktach odbioru, czyli na przykład w sklepach spożywczych jak Żabka, jednak automaty paczkowe mają nad nimi ogromną przewagę, bowiem w większości są dostępne 24 godziny na dobę i można do nich podejść/podjechać o każdej porze dnia i nocy.
Poczta Polska daleko w tyle za konkurencją
Poczta Polska ma już doświadczenie w tworzeniu sieci automatów paczkowych, ponieważ już jakiś czas temu wdrożyła je do sklepów sieci Biedronka, Carrefour i Lewiatan – łącznie ~200 maszyn. W listopadzie 2021 roku ogłoszono jednak, że do końca 2022 roku zostanie uruchomionych 2000 maszyn, a pierwszych kilkaset miało zacząć działać już wiosną tego roku.
Wówczas również informowano, że strategicznym partnerem w tym przedsięwzięciu została spółka Jeronimo Martins Polska, czyli właściciel marketów Biedronka – w pierwszej połowie 2022 roku, czyli do czerwca, w co najmniej 750 lokalizacjach, na zewnątrz sklepów, miały zostać uruchomione automaty paczkowe Poczty Polskiej.
Jak jednak zauważa serwis Wiadomości Handlowe, do tej pory Poczta Polska poinformowała o uruchomieniu jedynie 10 (!) automatów paczkowych, podczas gdy – dla przypomnienia – do końca 2022 roku miało działać 2000 maszyn. Biuro prasowe Poczty Polskiej poinformowało, że finalizowane obecnie są testy nowych urządzeń, po zakończeniu których uruchomiony zostanie pilotaż nowej sieci automatów paczkowych o nazwie 24/7 Pocztex Automat.
Z kolei uruchomienie 2000 urządzeń planowane jest teraz do końca 2023 roku, czyli rok później niż pierwotnie zapowiadano. Około 1000 z nich ma stanąć przy marketach sieci Biedronka, natomiast reszta pojawi się m.in. przy placówkach pocztowych oraz na terenach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Ponadto Poczta Polska zamierza współpracować w tym obszarze z innymi podmiotami.
Biuro Poczty Polskiej dodało również, że Poczta Polska potrafi być nowoczesna i nie składa broni w walce z wymagającą konkurencją. Nie wytłumaczono jednak, dlaczego nie udało się dotrzymać terminów.