Minął ponad rok od premiery PlayStation Portal. Konsola od pierwszego dnia była traktowana jako dość drogie przedłużenie PlayStation 5. Wkrótce jednak sprzęt częściowo wyrwie się z łańcucha stacjonarnego brata.
PlayStation Portal w pigułce
Jeżeli już zdążyliście zapomnieć o nowym handheldzie Sony, to warto przypomnieć, o czym mowa. PlayStation Portal (znany wcześniej jako Project Q) to przenośne urządzenie do grania w gry z PlayStation 5? Czy firma zastosowała w tym przypadku technologię przyszłości upychającą moc stacjonarnej konsoli w sprzęt wielkości tabletu? Niekoniecznie.
W praktyce na 8-calowym ekranie LCD o rozdzielczości Full HD i częstotliwości odświeżania 60 Hz, umieszczonym „pomiędzy” połówkami DualSense’a, mogliśmy grać wyłącznie w tytuły odpalone na naszym PlayStation 5 wewnątrz jednej sieci Wi-Fi. Żadnych usług chmurowych czy gier uruchamianych natywnie na bebechach maszyny.
PlayStation Portal nabiera sensu
Na oficjalnej stronie PlayStation Hiromi Wakai, wiceprezes ds. zarządzania produktami w Sony Interactive Entertainment, zapowiedział nową aktualizację do PS Portal. Oprócz poprawek związanych z kontrolą głośności, konsola zyska opcję odpalania gier w chmurze. Żadnego wymogu podpięcia do PS5, żadnego niewidzialnego chomąta w postaci domowego Wi-Fi – alleluja!
Muszę jednak nieco ostudzić Wasz zapał. Po pierwsze, mówimy tu na razie o wersji beta, która może być nieco kapryśna. Po wtóre, usługa będzie dostępna wyłącznie dla abonentów PlayStation Plus Premium, czyli najwyższego poziomu subskrypcji o podstawowej cenie 630 złotych rocznie.
Nie wszystkim spodoba się też fakt, że biblioteka dostępnych gier w chmurze nie składa się ze wszystkich posiadanych przez Was tytułów. Na start możliwe będzie uruchomienie ponad 120 pozycji, m.in. Dave the Diver, Ghost of Tsushima, Marvel’s Spider Man: Miles Morales, Monster Hunter Rise czy Ratchet & Clank: Rift Apart.
Sony podało również wymagania sieci do płynnej zabawy. Aby streamować w rozdzielczości HD, potrzeba stabilnego internetu o prędkości 7 Mb/s, a rozgrywka w Full HD wymaga łącza 13 Mb/s.
Miejmy nadzieję, że z czasem Sony udoskonali funkcję i pojawi się więcej gier, w tym opcja uruchomienia w chmurze tytułów z PlayStation 4 oraz PS3.