Wchodzimy w erę płatnych platform social media. I nie chodzi o jednorazowy wydatek na aplikację, a miesięczny haracz dla gigantów branży. Z własną propozycją wystąpiła Meta, która oferuje funkcje premium dla Facebooka i Instagrama.
Meta Verified w Polsce
Meta, która jest właścicielem największych plaftorm społecznościowych działających w naszym kraju, rozpoczęła wdrażanie całkiem nowego programu. Chodzi o płatną subskrypcję Meta Verified, dzięki której użytkownicy Facebooka i Instagrama zyskają nowe możliwości pozyskiwania obserwujących i – co za tym idzie – także zarobku.
Subskrypcja daje posiadaczom kont na tych social media dostęp do specjalnych funkcji, a także dodatków, niedostępnych dla „zwykłych” ludzi. Co takiego może zaoferować nam zweryfikowane konto na Facebooku?
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez firmę, osoba wykupująca subskrypcję Meta Verified otrzymuje:
- plakietkę potwierdzającą, że użytkownik faktycznie jest osobą, za którą się podaje, a także że konto zostało zweryfikowane za pomocą dowodu tożsamości,
- większą ochronę przed podszywaniem się, co jest powiązane z pierwszym przywilejem oraz monitorowaniem kont mogących atakować profile popularnych osób,
- możliwość kontaktu z zespołem wsparcia technicznego w przypadku problemów z kontem,
- specjalne funkcje, obejmujące możliwość wyrażania siebie w wyjątkowy sposób (pewnie nowy zestaw filtrów na profilowym).
Przynajmniej niektóre opcje wydają się być przydatne – i mówię to z perspektywy kogoś, kogo konto na Faceboku zostało w przeszłości zhackowane. Jak pamiętam, kontakt z obsługą techniczną był fatalny – wtedy z pewnością doceniałbym możliwość szybszego załatwienia sprawy. Niestety, jak na razie i tak będzie trzeba dogadywać się z supportem po angielsku lub w jednym z następujących języków: francuskim, niemieckim, portugalskim i hiszpańskim. Konsultantów władających językiem polskim na razie nie uświadczymy.
Uszczypliwi twierdzą, że taka opieka powinna być dostępna bezpłatnie, a nie za paywallem. Wydaje się jednak, że osoby publiczne nie będą miały problemu, żeby wysupłać z kieszeni… no właśnie – ile?
Cena za Facebooka w wersji premium
Specjalne usługi kosztują. Wystarczy udać się do Centrum kont w ustawieniach swojego profilu Facebooka/Instagrama, by dowiedzieć się, ile kosztuje nowy abonament Mety.
Otóż za miesięczną subskrypcję Meta Verified trzeba zapłacić 65 złotych. Cena ta obowiązuje podczas dokonywania płatności przez stronę internetową na desktopie. Przy dokonywaniu płatności na smartfonach z Androidem i iOS koszt ten to 80 złotych.
I teraz najlepsze: jeśli chcielibyśmy otrzymać „znaczek” Meta Verified zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, trzeba zapłacić za niego dwa razy! Dokładnie tak – precyzuje to dział FAQ na stronie usługi.
Jak wyraźnie widać, subskrypcja nawet dla pojedynczej apki jest droższa niż w przypadku planu Twitter Blue, za który platforma pobiera 49 złotych miesięcznie. Przy czym Twitter obiecuje chociaż mniejszą ilość wyświetlanych reklam. Meta Verified nie oferuje nawet tego.
Subskrypcja Mety nie jest dostępna dla osób w wieku poniżej 18 lat. Do tego nie można jej włączyć na profilach firmowych. W Polsce nie wszyscy od razu dostali możliwość zakupu Meta Verified – w wielu wypadkach trzeba zapisywać się na listę oczekujących.
Wydawało się, że trudno będzie przebić Twittera Blue w kontekście marnej relacji cena/jakość za subskrypcję usługi społecznościowej. A tu proszę – Zuckerbergowi się udało.