10 listopada 2024 roku w Polsce zaczęły obowiązywać nowe przepisy Prawa Komunikacji Elektronicznej (PKE). Zmiany mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów i uproszczenie korzystania z usług telekomunikacyjnych. Co konkretnie oznaczają nowe regulacje dla użytkowników?
Większa ochrona konsumentów to nie wszystko, co zapewnia PKE
Jednym z najważniejszych elementów nowych przepisów jest wprowadzenie obowiązku dostarczania konsumentom zwięzłych, jednostronicowych podsumowań warunków umowy. Taki dokument, przedstawiany przed jej podpisaniem, zawiera kluczowe informacje dotyczące oferowanych usług, takich jak koszty, czas trwania umowy czy warunki jej rozwiązania. Po zaakceptowaniu dokument ten stanie się integralną częścią umowy, co zmniejszy ryzyko wprowadzania klientów w błąd.
Nowe regulacje zakazują także zawierania umów na usługi telekomunikacyjne podczas nieumówionych wizyt przedstawicieli w domach klientów. Takie działania będą uznawane za nieważne, co ma na celu ochronę przed niechcianymi ofertami i presją ze strony przedstawicieli handlowych, pod którą klient może podpisać umowę.
Istotnym usprawnieniem jest także możliwość zwrotu niewykorzystanych środków na kartach PrePaid (umowa na kartę) w przypadku zmiany dostawcy lub wygaśnięcia umowy. Dzięki temu użytkownicy zyskują większą kontrolę nad swoimi finansami i większą elastyczność w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych.
Ministerstwo Cyfryzacji podkreśla, że nowe przepisy mają za zadanie zwiększyć zaufanie klientów do usług telekomunikacyjnych. Jak zauważył wiceminister cyfryzacji Michał Gramatyka, kluczowym celem jest zapewnienie narzędzi umożliwiających podejmowanie świadomych decyzji, co bezpośrednio wpłynie na bezpieczeństwo konsumentów.
Rekordowa liczba zastrzeżonych numerów PESEL
Równolegle z wprowadzeniem nowych przepisów telekomunikacyjnych Ministerstwo informuje, że rośnie popularność usługi zastrzegania numerów PESEL, która chroni przed kradzieżą tożsamości. Od połowy sierpnia 2024 roku Polacy zastrzegli pół miliona nowych numerów, co łącznie daje aż 5 milionów zastrzeżonych numerów PESEL. To kolejny rekord, który pokazuje, że świadomość, związana z ochroną danych osobowych w Polsce, jest coraz większa.
Usługa Zastrzeż PESEL, dostępna w aplikacji mObywatel oraz na stronie gov.pl, pozwala w szybki i darmowy sposób zabezpieczyć swoje dane. Wszystkie instytucje finansowe w Polsce są teraz zobowiązane do weryfikacji statusu numeru PESEL przed udzieleniem pożyczki lub sprzedażą produktów na raty, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo konsumentów w cyberprzestrzeni.