W placówkach Poczty Polskiej można zamawiać już kompletną nowość na polskim rynku – biometryczną kartę płatniczą. Jak na razie, nie mają do niej dostępu klienci indywidualni.
Nowość w tej części Europy
Poczta Polska chwali się, że biometryczna karta płatnicza, dostępna od teraz dla klientów Banku Pocztowego, to jedna z nielicznych tego typu nowinek w naszej części Europy. Jak do tej pory, z takiego rozwiązania mogli korzystać jedynie klienci jednej z francuskich instytucji finansowych. Karta biometryczna umożliwia dokonywanie płatności autoryzowanych za pomocą biometrycznej weryfikacji odcisku palca posiadacza karty.
Niestety nie każdy może zamówić sobie taki „plastik”. W tym momencie karta dostępna jest wyłącznie dla klientów instytucjonalnych. Bank Pocztowy planuje jednak udostępnić taką możliwość także odbiorcom indywidualnym.
Od strony technologii, przy projektowaniu karty płatniczej z weryfikacją biometryczną Bank Pocztowy polega na firmie Thales, która w podobny sposób współpracuje z bankami na pięciu rynkach na świecie.
Jak wygląda dokonywanie płatności przy terminalu za pomocą karty biometrycznej? Przed realizacją konieczne jest przyłożenie kciuka do specjalnego czujnika na awersie karty, w którym dochodzi do odczytu linii papilarnych. Jeżeli odcisk zgadza się z zakodowanym uprzednio wzorcem biometrycznym, zapali się zielona dioda potwierdzająca możliwość dokonania transakcji.
Co istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, dane dotyczące skanu odcisków palców właściciela karty przechowywane są wyłącznie na karcie płatniczej – nie opuszczają jej nawet podczas płatności, więc nie ma ryzyka ich przejęcia przez nieuprawnione jednostki.
Ciekawe, na ile nowe rozwiązanie będzie podobać się klientom banków w Polsce, jak i samym instytucjom finansowym. Można zakładać, że Bank Pocztowy nie będzie jedynym, który zechce wprowadzić karty biometryczne do obiegu.