Honda zaprezentowała światu najnowszą wersję płyty podłogowej zaprojektowanej specjalnie pod kątem elektrycznego modelu „e”.
Płyta podłogowa to główny element konstrukcyjny pojazdu. Tworzy ona jego szkielet, zapewniając przy tym odpowiednią sztywność. To właśnie na niej opierają się pozostałe elementy konstrukcji, takie jak układy zawieszenia, silnik czy całe nadwozie.
Obecnie większość koncernów motoryzacyjnych, takich jak grupa VAG czy francuskie PSA, wykorzystuje tę samą, bliźniaczą platformę podwoziową w wielu modelach. Ma to na celu zwiększenie oszczędności nie tylko czasu, ale też kosztów wymaganych przy produkcji samochodu.
Przy bardziej skomplikowanych konstrukcjach – jak np. samochody elektryczne – wymagane jest jednak świeże spojrzenie i zaprojektowanie całkowicie nowej płyty podłogowej, uwzględniającej miejsce na baterie, maksymalną sprawność i funkcjonalność pojazdu.
Dokładnie takie zadanie ma spełniać nowa platforma Hondy, opracowana specjalnie dla najnowszego dziecka japońskiej marki – elektrycznego, miejskiego modelu „e”.
Dzięki umieszczeniu baterii trakcyjnej centralnie między osiami pod podłogą, osiągnięto rozkład masy 50:50 oraz nisko położony środek ciężkości. To, oraz zastosowanie aluminiowych elementów niezależnego zawieszenia z przodu, ma nie tylko wpłynąć na satysfakcję płynąca z kontroli nad samochodem, ale także na stabilność całego układu podczas jazdy. Dodatkowo kompaktowe rozmiary i krótkie zwisy niewielkiego elektryka mają zapewnić większą zwrotność i wygodniejsze manewrowanie w obszarach miejskich.
W konstrukcji zastosowano akumulator litowo-jonowy o pojemności 35,5 kWh, który można ładować za pomocą złącza Typu 2 (DC) lub szybkiej ładowarki prądu zmiennego (AC) CCS2. Elektryczna jednostka napędowa generująca wysoki moment obrotowy przekazuje napęd na tylne koła, co wpływa na precyzję prowadzenia nawet podczas dynamicznego przyspieszania.
Projektanci zwracają także uwagę na specjalnie zaprojektowane złącze ładowania, które zostało zintegrowane z maską i zaopatrzone w widoczne przez przezroczystą pokrywę oświetlenie LED informujące o stanie naładowania.
W celu zachowania przestrzeni pasażerskiej, Honda zastosowała innowacyjny system chłodzenia akumulatora trakcyjnego wodą.
Honda „e” ma być pierwszym w historii samochodem japońskiego producenta zbudowanym na nowej platformie, a jego premiera istotnym krokiem w realizacji przez Hondę planu elektromobilności. Zakłada on, że do roku 2025 całość gamy sprzedawanych w Europie pojazdów będzie wyposażona w napędy zelektryfikowane.
Honda e – można już składać zamówienia na zgrabny elektryczny samochód
Honda e – można już składać zamówienia na zgrabny elektryczny samochód
Źródło: Honda