fot. PKN Orlen

Orlen wprowadza opłaty za ładowanie elektryków. Oto, jak wygląda cennik

Nie mamy dobrych wiadomości dla właścicieli samochodów hybrydowych i elektrycznych, którzy korzystają ze stacji ładowania Orlenu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, właśnie wprowadzane są opłaty za „tankowanie”.

Orlen stawia na rozwój elektromobilności

Polski koncern paliwowo-energetyczny pochwalił się, że od początku 2020 roku przyłączył do sieci 28 szybkich stacji ładowania, a kolejne czekają na odbiór. Owszem, to zawsze kilkadziesiąt nowych punktów, w których uzupełnimy energię w akumulatorach, ale w skali całego kraju podana liczba nie robi wrażenia.

Znacznie lepiej przedstawia się strategia na nadchodzący 2021 rok. Orlen zamierza bowiem oddać do użytku 83 nowe stacje ładowania, czyli więcej niż obecnie posiada – 63 stacje. Warto dodać, że w ramach całej grupy, biorąc pod uwagę również inne kraje, koncern dysponuje 150 stacjami.

BMW iX3 ładowane na stacji Orlenu.
„Tankowanie” na stacji Orlenu (fot. Mateusz Budzeń, Tabletowo.pl)

Jak już wspomniałem, punktów ładowania samochodów wciąż jest mało, ale za zaletę można uznać ich wydajność – zależnie od lokalizacji, dostępne są złącza zapewniające moc 50 lub 100 kW. Jasne, elektryki można już ładować ze znacznie większą mocą, ale 50 kW to już całkiem akceptowalna wartość, o czym mogłem przekonać się podczas testów elektrycznego SUV-a z Bawarii – BMW iX3.

Punkty ładowania wyposażone są w złącza CHAdeMO, CCS a także AC Typ 2, co pozwala na obsługę wszystkich elektryków jeżdżących po polskich drogach.

Koniec darmowego ładowania na stacjach Orlenu. Oto, jak przedstawia się cennik

Orlen zaznaczył, że właśnie kończy się okres testowy, w którym korzystanie z ładowarek było bezpłatne. Dotyczyło to również szybkiego ładowania DC o mocy 50 i 100 kW, więc mieliśmy do czynienia z naprawdę dobrą ofertą.

Niestety, teraz zostaną wprowadzone opłaty w wysokości:

  • AC – 1,43 PLN/kWh
  • DC 50 kW – 1,99 PLN/kWh
  • DC (˃50)/100/150kW – 2,39 PLN/kWh
  • Postój – 0,4 PLN/min

Opłata za postój naliczana jest po 45 minutach od rozpoczęcia ładowania dla złączy DC o mocy 50/100/150 kW lub po 60 minutach dla złączy AC.

Opłaty nie będą obowiązywać od razu we wszystkich punktach. Mają one być wprowadzane stopniowo. W pierwszej kolejności zmiany zobaczymy na następujących stacjach ładowania:

  • Łódź – ul. Brzezińska 25
  • Wrocław – ul. Szybowcowa 27
  • Katowice – ul. Piotrowicka 92
  • Gdynia – ul. Morska 495
  • Kraków – ul. Armii Krajowej 21a

Należy pamiętać, że aplikacja Orlen Charge jest konieczna, aby w ogóle móc skorzystać ze stacji ładowania. Wymagana jest również w przypadku darmowych punktów.