Automaty paczkowe na stałe wpisały się w krajobraz polskich miast i nie tylko. Na polskim rynku funkcjonuje kilka przedsiębiorstw, które obsługują maszyny tego typu. Orlen jest jednak pierwszym, który zdecydował się stworzyć współdzieloną sieć automatów paczkowych. Jaka firma jako pierwsza z niej skorzysta?
Automaty paczkowe Orlen Paczka dostępne dla innych firm
Każda firma zarabia na dostarczaniu przesyłek, dlatego każdy operator chce mieć jak najwięcej automatów paczkowych. Wówczas rośnie się prawdopodobieństwo, że klient wybierze dostawę do jego maszyny, a także zwiększa się grono osób, które mogą się na to zdecydować – dzięki temu, że urządzenie znajduje się w pobliżu większej liczby potencjalnych klientów.
Aktualnie najwięcej automatów paczkowych w Polsce ma InPost – ponad 22 tysiące. Pozostali operatorzy – DPD, Orlen, Allegro, DHL i Poczta Polska – mają razem wzięci mniej maszyn, około 20 tysięcy. Kilka miesięcy temu Polski Instytut Transportu Drogowego przedstawił projekt stworzenia „otwartej” sieci automatów paczkowych.
InPost, jako indywidualnie dominujący operator, byłby z niej wyłączony, ale teoretycznie mogłyby ją stworzyć pozostałe firmy, czyli DPD, Orlen, Allegro, DHL i Poczta Polska. Nie musieliśmy długo czekać na ziszczenie się tej wizji, ponieważ dziś Orlen poinformował, że uruchamia największą w Europie współdzieloną sieć automatów paczkowych.
Jakie firmy będą korzystały z automatów paczkowych Orlen Paczka?
Polski koncern ogłosił, że udostępni skrytki w swoich automatach paczkowych innym podmiotom. Podpisano już umowę z pierwszym partnerem – General Logistics Systems Poland (GLS). Osoby, których przesyłkę obsłuży GLS, będą więc mogły wybrać dostawę do automatu paczkowego Orlen Paczka.
A tych w Polsce jest już 6000 i – według informacji, podanych przez polski koncern – znajdują się one w zasięgu ponad 40% klientów w Polsce w odległości nie przekraczającej 7 minut spacerem.
Maciej Chłodziński, Kierownik Działu Sieci Automatów Paczkowych w polskim koncernie, powiedział, że współdzielenie automatów wpisuje się w realizowaną przez przedsiębiorstwo Strategię Zrównoważonego Rozwoju, a ponadto pozwoli efektywniej wykorzystać maszyny i tym samym redukować oddziaływanie na środowisko.
Dodatkową zaletą współdzielenia automatów paczkowych jest efektywne zagospodarowanie przestrzeni miejskiej na punkty odbioru przesyłek. Zamiast dwóch maszyn może stać jedna, a to bardzo istotne, ponieważ coraz więcej osób narzeka na zbyt duże zagęszczenie urządzeń, pomimo zapewnianej przez nie wygody.