Orange Polska opublikowało wyniki finansowe za 2019 roku wraz z informacją o dynamice pozyskiwania nowych klientów dla poszczególnych usług, w tym światłowodu. Operator ma wiele powodów do radości, szczególnie że po raz pierwszy od trzynastu lat udało się odnotować wzrost przychodów rok do roku.
Orange Polska – wyniki finansowe za 2019 rok
Przychody Orange Polska w 2019 roku wzrosły o 2,9% rok do roku. Był to pierwszy wzrost od 13 lat, więc operator ma powody do świętowania. Na taki wynik pozytywnie wpłynęły szczególnie przychody z konwergencji (o 20% wyższe niż rok wcześniej, dzięki rosnącej liczbie klientów i poszerzaniu pakietów o kolejne usługi), przychody z usług IT i integratorskich oraz przychody ze sprzedaży sprzętu, które wzrosły o 11% rok do roku.
EBITDAaL wzrosła zaś o 7% rok do roku, głównie za sprawą rekordowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości, redukcji kosztów działalności i poprawie w zakresie marży bezpośredniej. Orange Polska podkreśla, że nawet odliczając wpływy z nieruchomości, EBITDAaL w ujęciu rocznym wzrosła o 4,5%. Na ten wynik pozytywnie wpłynęło m.in. coraz większe wykorzystanie sieci światłowodowej przez klientów oraz znaczące oszczędności.
Wyniki za 2019 rok, które właśnie ogłosiliśmy, są dobre – rentowność operacyjna EBITDAaL rośnie drugi rok z rzędu, a po raz pierwszy od 13 lat odnotowaliśmy wzrost przychodów. To efekt bardzo dużej koncentracji na realizowaniu naszej strategii i mocnego zaangażowania w ten cel całej naszej organizacji. W ubiegłym roku widzieliśmy pierwsze oznaki naprawy rynku telefonii mobilnej i konkurowanie bardziej jakością niż wyłącznie ceną usług. Zmienialiśmy nasze oferty w duchu „więcej za więcej”, oferując więcej korzyści za nieco wyższą cenę. Widzimy, że to rozwiązanie zostało dobrze przyjęte przez klientów. W ubiegłym roku pozyskaliśmy więcej użytkowników naszych abonamentowych usług głosowych niż w 2018, a obecni klienci chętniej polecają Orange. Niezmiennie widzimy duży apetyt na szybki, światłowodowy internet. Inwestujemy w tę technologię przyszłości, która nie tylko daje nam przewagę konkurencyjną na rynku, ale będzie nam służyć przez następne dekady. Dziś użytkownicy światłowodu to już 20% wszystkich klientów usług szerokopasmowych od Orange – podkreślił Jean-François Fallacher, prezes Orange Polska
Orange Polska – liczba nowych klientów poszczególnych usług
W 2019 roku użytkowników pakietów Orange Love przybyło aż 133 tysięcy. W sumie z konwergentnych pakietów korzysta już 1,37 mln rodzin w kraju, czyli o 11% więcej niż rok wcześniej. Coraz więcej klientów wybiera też internet światłowodowy – w 2019 roku przybyło ich 154 tysiące (w samym czwartym kwartale 47 tysięcy), dzięki czemu na koniec ubiegłego roku w sumie korzystało z niego 42% klientów więcej niż rok temu.
W zasięgu sieci światłowodowej Orange Polska znajduje się już ponad 4,2 mln mieszkań, domów i małych firm w całej Polsce. Inwestycje będą kontynuowane w tym roku, aby do końca 2020 roku objąć zasięgiem ~5 mln gospodarstw domowych. W 2019 roku na rozbudowę sieci światłowodowej operator przeznaczył ponad 720 mln zł, czyli co trzecią złotówkę wydaną na inwestycje. W sumie w latach 2016-2019 poświęcono na ten cel ponad 2,5 mld złotych.
O 315 tysięcy wzrosła także liczba klientów abonamentowych usług mobilnych (o 3,2 % rok do roku), z czego aż 109 tysięcy przybyło w samym czwartym kwartale 2019 roku. Orange przy okazji zdradza, że statystycznie jeden użytkownik zużył w minionym roku 3,6 GB internetu miesięcznie.
Na koniec 2019 roku w sieci Orange działało 8900 stacji bazowych z agregacją pasma. Dla porównania, na koniec 2017 roku było ich ponad dwa razy mniej, bo 3900.
Źródło: Biuro Prasowe Orange Polska