Do czego służy telefon komórkowy? Pierwszą odpowiedzią, jaka przychodzi do głowy, jest rozmawianie. Tymczasem klienci Orange coraz rzadziej rozmawiają. Co zaś robią coraz częściej? Operator podzielił się bardzo interesującymi danymi, zebranymi w 2022 roku.
Klienci Orange coraz mniej rozmawiają przez telefon
Kiedyś komórki służyły przede wszystkim do dzwonienia i SMS-owania. Z czasem ich funkcjonalność rosła – pojawiła się możliwość wysyłania i odbierania MMS-ów, robienia zdjęć, słuchania muzyki i w końcu korzystania z internetu. Dziś klasyczne telefony z klawiaturą alfanumeryczną cieszą się znacznie mniejszą popularnością niż smartfony. I wyraźnie przekłada się to na sposób, w jaki korzystają z nich użytkownicy.
Orange, podobnie jak wcześniej Play, podsumowało 2022 rok. Operator zaczął od poinformowania, że był to już kolejny rok z rzędu, w którym łączna długość minut połączeń głosowych była mniejsza niż w roku poprzednim. W 2022 roku klienci tej sieci rozmawiali bowiem przez 76,7 mld minut, podczas gdy w 2021 roku – 78,8 mld. I choć to jest to – jak mogłoby się wydawać – „tylko” o 2,7% mniej, to różnica wynosi aż 2,1 mld – to już bardziej działa na wyobraźnię.
Mimo że klienci Orange rozmawiają coraz mniej, to jednocześnie coraz częściej wykorzystują do tego VoLTE i WiFi Calling – w grudniu 2022 roku w tych technologiach realizowanych było już 56% połączeń głosowych. Tutaj warto wyjaśnić, że VoLTE to rozmowy z wykorzystaniem sieci LTE, natomiast WiFi Calling – WiFi. VoLTE zapewnia przede wszystkim wyższą jakość połączeń, natomiast druga możliwość rozmawiania tam, gdzie dostęp do sieci komórkowej jest ograniczony.
Klienci Orange rozmawiają coraz mniej, ale za to korzystają z internetu coraz więcej
Podczas gdy liczba wydzwonionych minut w 2022 roku była mniejsza niż w 2021, odwrotny trend widać w przypadku wolumenu przetransferowanych danych. W zeszłym roku ruch w sieci mobilnej Orange wzrósł o 20%. To mniej niż w 2021 roku, gdy był on większy o 25% względem 2020 roku – operator twierdzi, że może to być efekt końca ograniczeń związanych z epidemią.
Łącznie w 2022 roku klienci Orange przetransferowali 2047285 TB danych (vs 1712874 TB w 2021 roku). Największą część stanowiła transmisja w sieci LTE – 97% (vs 96% w 2021 roku). Drugi w kolejności pod tym względem był standard 3G – 3% (vs 4% w 2021 roku). Operator przyznaje, że ruch w sieci 5G stanowił niewielki promil całości – nie podał konkretnej wartości. Oczekuje jednak, że zmieni się to po rozstrzygnięciu aukcji 5G.
Orange podaje również, że jego światłowód dociera już do ponad 7 mln gospodarstw domowych, a transmisja danych z wykorzystaniem internetu stacjonarnego wzrosła rok do roku o 23% (w ujęciu ogólnym – w samej technologii światłowodowej o blisko 51%). Ponadto operator zauważył spadek wykorzystania starszych (i wolniejszych) technologii ADSL i VDSL.