NVIDIA nieco zwolniła z inwestowaniem w swoje karty graficzne i w ciągu ostatniego pół roku bardziej skupiła się na usprawnianiu swoich technologii. Poprzednich kilka miesięcy upłynęło pod znakiem szybko rozwijającej się usługi Geforce NOW, która aktualnie niewątpliwie wybija się na tle konkurencyjnych platform do gry w chmurze i przyciąga znacznie najwięcej miłośników gier wideo. Sporego rozwoju doczekała się też technologia ray tracingu, która została ponownie zaprezentowana na przykładzie gry Minecraft.
Coś więcej niż ciekawostka
Śmiało można stwierdzić, że ray tracing nie jest już tylko technologicznym bajerem mającym być jedynie kartą przetargową w nakłonieniu konsumentów do zakupu kart graficznych najnowszej generacji. Efekty wykorzystania technologii śledzenia promieni w grach wideo faktycznie mogą robić ogromne wrażenie w praktyce, a jej dostępność jest zdecydowanie większa niż na początku jej egzystencji w świadomości graczy.
Jednym z najciekawszych przykładów wykorzystania ray tracingu w grach jest Minecraft, z którym styczność miała już większość osób interesujących się szeroko pojętym gamingiem. Ogromna pula możliwości produkcji pozwala na efektowne zaprezentowanie efektów wykorzystania technologii na – na przykład – monumentalnych budowlach autorstwa zapalonej społeczności fanów.
Najbardziej kreatywni autorzy zostali wyróżnieni przez firmę NVIDIA, która na prezentacji możliwości swojej ambitnej technologii wykorzystała mapy autorstwa BlockWorks, GeminiTay i Razzleberies – jednych z najbardziej cenionych twórców w szerokim gronie budowniczych gry Minecraft.
Zaprezentowane zrzuty ekranu pokazują działanie technologii w przypadku standardowych promieni światła, a także m.in. bardziej wymagających pod względem technologicznym materiałów, jak na przykład lawa. Różnicę w wyglądzie gry widać już na pierwszy rzut oka i mi osobiście ciężko było zebrać szczękę z podłogi, kiedy pierwszy raz zobaczyłem, jak wielką różnicę może zrobić implementacja ray tracingu w grze z tak prostą grafiką, jak Minecraft.
Seria poradników dla twórców map chcących wykorzystać ray tracing
NVIDIA pokusiła się również o wydanie autorskich poradników dla osób chcących przygotować mapy wykorzystujące technologię śledzenia promieni. Na ten moment przygotowano dwa artykuły dla zainteresowanych twórców: konwersja świata Java na wersję Bedrock (inaczej Windows 10 Edition) oraz poradnik tworzenia tekstur PBR.
Ponadto, na stronie producenta cyklicznie odbywają się wykłady, które przybliżają technologię osobom bardziej obeznanym z tworzeniem i modyfikowaniem gier wideo, ale także tym stawiającym pierwsze kroki w branży.
Premiera aktualizacji dodającej technologię RTX do gry Minecraft planowana jest na rok 2020. Więcej szczegółów odnośnie jej wydania zostanie podanych wkrótce.
#PlayApartTogether – Gry wideo zdrowym sposobem na nudę podczas pandemii koronawirusa
Źródło: informacje prasowe