NVIDIA dzięki odpowiedniemu sprzętowi, czyli kartom GeForce RTX, ma coraz większe możliwości w obszarze oprogramowania. DLSS jest jedną z najbardziej rewolucyjnych technologii, które zostały wprowadzone do kart graficznych, ale producent cały czas pracuje nad tym, aby użytkownicy otrzymywali coraz bardziej kompletny sprzęt. Firma przygotowała nową technikę DLDSR, która bazuje na sztucznej inteligencji i ma na celu zapewnienie lepszej jakości w grach komputerowych.
DLDSR to nowa technologia NVIDII, wspierana przez sztuczną inteligencję
Technika DLSS to obecnie bardzo chętnie wykorzystywane narzędzie, mające na celu upscaling rozdzielczości w zależności od wybranego gotowego presetu. Jest ich kilka, ale najpopularniejszym jest „jakość”, stanowiący około 66% pikseli natywnego obrazu (reszta 34% jest wytwarzana przez sztuczną inteligencję przy pomocy różnych algorytmów). Jest to więc technologia, która ma za zadanie z mniejszej ilości pikseli zrobić większą. Najnowszy DLDSR działa natomiast zupełnie na odwrót.
Narzędzie polega na downscalingu, a także łączeniu pikseli. NVIDIA miała już podobne narzędzie – DSR, jednak było ono pozbawione tzw. deep learningu, czyli wsparcia przez sztuczną inteligencję. Deep Learning Dynamic Super Resolution (bo tak brzmi rozwinięcie skrótu DLDSR) wykorzystuje rdzenie Tensor procesorów graficznych Turing lub Ampere. Renderuje grę w wyższej rozdzielczości, z większą ilością detali, a następnie inteligentnie zmniejsza ją do natywnej rozdzielczości monitora użytkownika.
Dzięki temu detali na ekranie jest więcej, a wydajność ma być bliska natywnej, co pokazuje zrzut ekranu, udostępniony przez NVIDIĘ. Technologia jest przedstawiona w grze Prey, gdzie zapewnia 143 FPS w przypadku downscalingu z rozdzielczości 1620p do 1080p. Warto zauważyć, że w natywnej rozdzielczości Full HD wydajność jest niemalże taka sama – 145 FPS, jednak jakość jest już zauważalnie gorsza.
Poprzednik – DSR w downscalingu 4X (z 4K Do Full HD) zapewnia zdecydowanie niższą wydajność, bo 108 wyświetlonych ramek na sekundę, natomiast szczegółowość jest taka sama, jak w przypadku najnowszej techniki.
Narzędzie będzie dostępne w aplikacji Control Panel jedynie dla kart graficznych z serii GeForce RTX 2000, a także RTX 3000, bowiem tylko te mają na pokładzie rdzenie Tensor. Technologia trafi na pierwsze komputery już 14 stycznia 2022 roku, gdyż właśnie wtedy zostanie wydana aktualizacja sterowników Game Ready Driver.